Sökning: "litterär bildning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden litterär bildning.

  1. 1. Erfarenhet, Färdighet eller Bildning? : En komparativ pedagogisk textanalys av hur två läromedel i svenska behandlar undervisningen av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Sjödin; [2020]
    Nyckelord :erfarenhetspedagogik; färdighetsämne; gymnasieskolan; litteraturundervisning; litterär bildning; läromedel; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien var att med utgångspunkt i relevant forskning och de tre ämneskonceptionerna för svenskämnet analysera hur två läromedel, som används i svenskundervisningen i årskurs 2 på gymnasiet legitimerar och organiserar litteraturundervisningen i svenskämnet. Metoden som har använts i studien var en kvalitativ, komparativ pedagogisk textanalys av två läromedels innehåll. LÄS MER

  2. 2. Den bildande bokcirkeln? : En studie om bibliotekariers och deltagares upplevelser av litterär bildning i cirkeln

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lisa Baconcini; [2019]
    Nyckelord :Bokcirklar; läsecirklar; bildning; litterär bildning; folkbibliotek;

    Sammanfattning : The essay examines the expression ”bildung” (”bildning” in Swedish) in relation to book circles. The essay argues that the definition of bildung is not constant. The essay puts the expression in different historical contexts. With empirical evidence, the meaning of the expression can be investigated. LÄS MER

  3. 3. Hur inför man en litterär kanon? : En jämförelse av svensk och dansk kanondebatt.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jonatan Flodin; [2017]
    Nyckelord :Literary canon; debate; Sweden; Denmark; cultivation; Litterär kanon; debatt; Sverige; Danmark; bildning;

    Sammanfattning : In this essay, I have analyzed both the Swedish and Danish debates about the insertion of a literary canon in school’s curricula. After a description of the terms “canon” and “cultivation”, I proceed to analyze debate news articles from both Swedish and Danish media to find similarities and differences in the arguments between the two debates. LÄS MER

  4. 4. Varför läser vi skönlitteratur i skolan? : En studie om skönlitteraturens historiska och nutida legitimeringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Johansson; [2015]
    Nyckelord :Skönlitteratur; litteraturundervisning; receptionsteori;

    Sammanfattning : I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks hur skönlitteraturen används i svenskundervisningen, både ur ett historiskt perspektiv och enligt dagens forskning i klassrumspraktik. Den stora frågan är varför man läser skönlitteratur i skolan. LÄS MER

  5. 5. Om fem svensklärares uppfattningar om svenskämnets och litteraturundervisningens syfte samt deras åsikter om en svensk litterär kanon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Nylander; [2007]
    Nyckelord :Bildning; kulturarv; litteraturundervisning; kanon; svenskämnet;

    Sammanfattning : Undersökningens resultat pekar på de flesta lärare är mot ett införande av en litterär kanon i svenskundervisningen, även om två lärare anser att en kanon skulle kunna vara något positivt under andra förutsättningar. Åsikterna skiljer sig emellertid åt, beroende på vilken uppfattning lärarna har på svenskämnet, litteraturundervisningen och på bildning och kulturarv. LÄS MER