Sökning: "litterär kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden litterär kompetens.

  1. 1. ”Ha tentaklerna utåt” : En empirisk studie på faktorer som påverkar inköpsansvariga vid ett folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Hedkvist; Johanna Löfqvist; [2024]
    Nyckelord :Kvalitet; kompetens; inköpsprocess; medieplanering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka faktorer som påverkar bokinköp vid folkbibliotek samt undersöka de inköpsansvarigas uppfattning om begreppet kvalitet och hur kompetens förhåller sig till inköpsprocessen. Datainsamlingen utgörs av semistrukturerade djupintervjuer gjorda med 6 inköpsansvariga på folkbibliotek inom samma län. LÄS MER

  2. 2. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER

  3. 3. Oliver Twist i litteraturundervisningen : Elevers utveckling i litterär kompetens genom att läsa Oliver Twist i svenska 2

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Ljunglöf; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  5. 5. I glappet mellan teori och praktik : En studie av relationen mellan bokrecensionsmallar för årskurs F-3 och litteraturdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Johanna Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; bokrecension; recensionsmallar; litterär kompetens; forskningsöversikt;

    Sammanfattning : I undersökningen Lära lärare läsa konstaterar Maria Ulfgard, forskare inom litteraturdidaktik, att bokrecensionen som receptionsform för skönlitteratur är särskilt vanlig i årskurs F-3, men att den trots sin popularitet tycks existera i ett glapp mellan teori och praktik. Mot bakgrund av detta samt det faktum att de låga resultaten i PISA-undersökningen 2012 medförde åtgärder för att stärka läsningen inom skolan anser jag att det är särskilt intressant att studera hur relationen mellan litteraturdidaktisk forskning och bokrecensionens praktik i årskurs F-3 sett ut från 2010 och framåt. LÄS MER