Sökning: "litterära begrepp"
Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade orden litterära begrepp.
21. Hej Håkan! – en receptionsanalys av gymnasieelevers användning av litterära begrepp i en låttextanalys
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : This paper examines the use of literary terminology in upper secondary school. The study consists of 13 students letters written to Håkan Hellström where they analyze the rock lyrics of his song “Din tid kommer”. The lyrics chosen contain a variety of metaphors, symbols, themes and messages. LÄS MER
22. En vetenskaplig essä om reflektion och reflektionskulturer på förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : The topic of this essay is reflection and reflection cultures in preschool. In preschool in Sweden, the notion of reflection is frequently used. However, the word is used without much consideration. LÄS MER
23. Skräcken i läromedlen : En studie av skräcklitteratur i läroböcker för Svenska 2
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Läroböcker är en stor del av svenskundervisningen, men det är inte helt enkelt att avgöra vilka läroböcker som ska väljas i en uppsjö av läromedel. Denna studie behandlar skräcklitteratur i aktuella läroböckers epokstudier anpassade för Svenska 2. LÄS MER
24. Vad blir det för bok? : En undersökning om valen av litteratur i Svenska 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologiSammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att se hur användningen av skönlitteratur ser ut i Svenska 1. Genom att fokusera på lärarnas val och tankar har jag undersökt vilka titlar som arbetas med i klassrummet inom Svenska 1, samt vilka pedagogiska aspekter som ligger till grund för de litterära val lärarna gör. LÄS MER
25. Holdens berättelse om Holden : En narratologisk undersökning av berättaren och dialogerna i J. D. Salingers The Catcher in the Rye
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : The study examines narrating techniques and narratological positions in relation to the dialogues in J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye. First, it is studied how the narrator Holden Caulfield uses the psychological process self-narratology as a means to organize his memories into a coherent narrative. LÄS MER