Sökning: "litterära genre"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden litterära genre.

  1. 1. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  2. 2. Birdpoetic Worlds : Sensing the more-than-human worlds through Nina Södergren's bird poems

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Estetik

    Författare :Jessica Sunnebo; [2023]
    Nyckelord :Nina Södergren; Animism; Ecocriticism; Human-animal studies; Ecopoetics; Zoopoetics; Poetry; Birdpoetry; Birds; More-than-human world; Attentiveness; Nils Aslak Valkeapää; Nina Södergren; Animism; Ekokritik; Litterära djurstudier; Ekopoetik; Zoopoetik; Poesi; Fågelpoesi; Fåglar; Mer-än-mänsklig värld; Uppmärksamhet; Nils Aslak Valkeapää;

    Sammanfattning : This thesis, Birdpoetic Worlds: Sensing the more-than-human worlds through Nina Södergren’s bird poems, analyses a selection of poems by Swedish poet Nina Södergren (1924–2015) from the collection Högt ärade trana: Nya dikter och urval av tidigare poesi* (2012),  through the lens of ecocriticism and animism. The aim is to identify and explore how her bird poetics can function as an invitation to sense a relational experience and interconnectedness with the more-than-human world, especially through attentiveness. LÄS MER

  3. 3. Graecum est, non legitur : Främmandegöringens och genrens didaktiska potential i Umberto Ecos Rosens namn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Bjälvegård; [2023]
    Nyckelord :Didactic potential; defamiliarisation; genre analysis; Umberto Eco; The Name of the Rose; Didaktisk potential; främmandegöring; genreanalys; Umberto Eco; Rosens namn;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken didaktiska potential som kan finnas i Umberto Ecos roman Rosens namn (1980) i gymnasieskolans svenskundervisning. Ansatsen är litteraturvetenskaplig och rör dels hur elever kan tänkas lära sig hantera litterära texters egenart, dels elevers användning av genreteori för att förstå romanen. LÄS MER

  4. 4. Pretty in Pink: En undersökning av romance-imprints på den svenska bokmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Rebecca Weiger; Julia Håkansson; [2023]
    Nyckelord :romance; imprints; romancedrottning; paratexter; värde; kapital; kurering; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa utvecklingen av romance-imprints på den samtida bokmarknaden i Sverige, och hur dessa arbetar med värdeförhandling av romancegenren. Detta görs genom att undersöka två imprints – Lovereads och HarperLove – och deras kurering av författarskap, deras marknadsföring och visuella profil, samt vad som kännetecknar deras relation med sina läsare. LÄS MER

  5. 5. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER