Sökning: "litterära strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden litterära strategier.

  1. 1. En potentiell modell för kartläggning av väsentlig rapportering för Corporate Sustainability Reporting Directive

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Thea Persson; Julia Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainable business models; CSRD; Double materiality principle; Management tools; Sustainability reporting; Value creation; CSRD; Hållbara affärsmodeller; Dubbel väsentlighetsprincip; Ledningsverktyg; Hållbarhetsrapportering; Värdeskapande;

    Sammanfattning : Kraven på företag har ökat gällande redovisning av hållbara aktiviteter. I och med detta ställs högre krav på dagens hållbara företagande, vilket bidrar till att företag kan komma att behöva finna nya strategier för att kartlägga sitt företagande. LÄS MER

  2. 2. En litteraturstudie om systemisk-funktionell grammatik och dess möjligheter i undervisningen : Effekterna av goda grammatikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emelie Fransson; [2022]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; metafunktion; metaspråk; språkutveckling; kritiskt tänkande; lärare; grammatikkunskaper;

    Sammanfattning : Systemisk-funktionell grammatik är en ny riktning för synen på språk och grammatik. Den funktionella grammatiken skiljer sig från den traditionella grammatiken genom att fokusera på språkets funktion snarare än vad som anses vara språklig korrekthet. LÄS MER

  3. 3. "Psykosomatisk skrift. Psykosemantiskt sammanbrott." : En studie av litterära möjligheter och begränsningar i att skildra psykisk sjukdom utifrån begreppet gränserfarenhet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Bjurbom; [2022]
    Nyckelord :Limit-experience; mental illness; pathography; madness; medical humanities; literature and medicine; medical journal; anamnesis; limit; body; Beate Grimsrud; Isabella Nilsson; Bjørn Rasmussen; Michel Foucault; nordic contemporary literature; literary strategies.; Gränserfarenhet; psykisk sjukdom; patografier; medicinsk humaniora; litteratur och medicin; gräns; kropp; samtida litteratur; journal; anamnes; Beate Grimsrud; Isabella Nilsson; Bjørn Rasmussen; Michel Foucault; litterära strategier;

    Sammanfattning : Studien undersöker, kartlägger och synliggör hur erfarenheter av psykisk sjukdom gestaltas och kommuniceras litterärt i tre samtida, nordiska verk: En dåre fri (2010) av Beate Grimsrud, Nonsensprinsessans dagbok: en sjukskriving (2018) av Isabella Nilsson och Jag är gråvit (2018) av Bjørn Rasmussen. Syftet är att synliggöra och fördjupa förståelsen för hur erfarenheter som tycks ifrågasätta språkets gränser kan formuleras och gestaltas litterärt. LÄS MER

  4. 4. Som ett väsen man älskar och känner : när litteratur närmar sig insekter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Berggren; [2022]
    Nyckelord :insects; animal studies; surface reading; narratology; anthropomorphism; sense of wonder; insekter; djurstudier; ytläsning; narratologi; antropomorfism; umwelt; förundran;

    Sammanfattning : Insekter har länge innehaft en undanskymd plats inom litterära djurstudier, och tidigare forskning har i viss utsträckning berört skildrandets svårigheter. Den här uppsatsen vill istället rikta uppmärksamheten mot litterära insektsskildringars mer-än-antropocentriska potential. LÄS MER

  5. 5. ”Jag brukar inte direkt prata om innehållet med någon” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av critical literacy.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Malmqvist; [2021]
    Nyckelord :Critical literacy; students perceptions; connections; elementary school; year 1-3; Critical literacy; elevers uppfattningar; kopplingar; grundskola; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att främja identitetsutveckling, som syftar till att eleverna ska bli ansvarstagande, initiativtagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare.  Genom critical literacyundervisning kan lärare ge elever möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta kritiskt med genus, etnicitet, maktrelationer, klass och identitet. LÄS MER