Sökning: "litterärt bildningsämne"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden litterärt bildningsämne.

  1. 1. Kanon på högstadiet - kanon eller kalkon? En studie om ungdomars läsvanor och lärares val av litteratur på tre högstadieskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Pier; [2015]
    Nyckelord :Läsvanor; Kanon; Klassuppsättningar; Litteratur; Klassiker; Högstadiet; Svenska;

    Sammanfattning : Följande arbete har som syfte att undersöka om en litterär kanon skulle uppskattas av lärare i svenska på högstadiet eller inte. Frågan problematiseras utifrån svenska som ett erfarenhetspedagogiskt ämne samt ett litterärt bildningsämne. LÄS MER

  2. 2. Det vidgade textbegreppet : An expanded text concept - swedish teacher thinking in the upper secondary school and at university

    Magister-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Stella Sjögren; [2008]
    Nyckelord :gymnasielärare; svenskämnet; det vidgade textbegreppet; bildtolkning; bildanalys; bildmedier; bildburna medier; färdighetsämne; erfarenhetspedagogiskt ämne; litterärt bildningsämne;

    Sammanfattning : Föreliggande undersökning behandlar området bildtolkning, bildmedier och bildbaserade medier i gymnasieskolan och på lärarutbildningen, vad Skolverkets styrdokument säger om detta, hur lärarutbildare på lärarutbildningarna och svensklärare på gymnasiet förstår och anser sig tillämpa begreppet ’bildtolkning’. Syftet har alltså varit att studera hur styrdokumentens intentioner i det här avseendet realiseras i lärarutbildningen och skolpraktiken, enligt några lärarutbildares och svensklärares beskrivningar i intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Svenska som ett litterärt bildningsämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Catherine Karnå; Cecilia Malm; [2005]
    Nyckelord :Litteratur; erfarenhetspedagogik; skönlitteratur; samtal; den gemensamma texten; de didaktiska frågorna;

    Sammanfattning : Vi vill nyansera Lars-Göran Malmgrens (1996) tre ämneskonceptioner och påvisa möjligheten av en litteraturbaserad erfarenhetspedagogik som har andra och mer tidsenliga bildningsidéer än Malmgrens "svenska som ett litteraturhistoriskt bildningsämne".Vårt syfte är att i görligaste mån konkretisera detta svenskämne, som vi har valt att kalla svenska som ett litterärt bildningsämne. LÄS MER