Sökning: "litteratur ~ undervisning ~ språkdidaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden litteratur ~ undervisning ~ språkdidaktik.

  1. 1. Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa : Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mikko Honkala; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; könsroller; modersmålsundervisning; motströmsläsning; motståndsläsning; normkritisk pedagogik; resisting reading; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur motståndsläsning eller motströmsläsning (resisting reading) kan användas som verktyg i tolkning av tre svenskspråkiga normkritiska sagobilderböcker; Alexander Janssons, Sofia Jensfeldts och Silvy Strands Rödluvan (2018), Askungen (2018) och Skönheten & Odjuret (2021). Dessa tre sagobilderböcker ingår i Moderna sagor-serien som publicerats av OLIKA förlag AB. LÄS MER

  2. 2. Svensklärare som läsare och läsande förebilder : Lärarperspektiv på skönlitteratur i skolåren 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Louise Grundström; Elias Flodin; [2021]
    Nyckelord :Läsande förebild; läslust; läsundervisning; läsmotivation; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka privata läsvanor hos svensklärare i årskurs 4-6 ochhur dessa påverkar undervisningen av svenskämnet. Syftet med studien är även att undersökaderas läsintresse samt hur de uppfattar sin roll som läsande förebild. LÄS MER

  3. 3. Mellan fält och genre : En textanalys av hur ämneskunskaper beskrivs inom genrepedagogisk litteratur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Björn Kindenberg; [2016]
    Nyckelord :genre pedagogy; didactics; subject specific literacy; systemic-functional grammar; genrepedagogik; cirkelmodellen; ämnesdidaktik; ämneslitteracitet; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Cirkelmodellen, en del av genrepedagogiken, är en fasindelad undervisningsmodell där systemiskfunktionell lingvistik och ett sociokulturellt perspektiv på lärande tillämpas i ämnesundervisning för att göra elever uppmärksamma på hur språkliga resurser uttrycker mening i olika typer av texter i skolans olika ämnen. Cirkelmodellens inledande fas behandlar ämneskunskapen och de följande uppmärksammar genrens syfte och språkliga resurser. LÄS MER

  4. 4. Att söka kunskaper på Internet ur ett sociokulturellt och källkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Medie-, litteratur- och språkdidaktik

    Författare :Selma Gamaleldin; [2014]
    Nyckelord :Källkritik; Internet; Informationssökning; Didaktik; Sociokulturella perspektivet; Undervisning; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att hjälpa lärare undervisa sina elever så att de når förmågan att ”söka information från olika källor och värdera dessa” (Skolverket, 2011, s. 223). LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturundervisningen inom svenska som andraspråk : En kvalitativ och jämförande studie om tre lärares användning av skönlitteratur i svenska som andraspråk i grundskolans senare del

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emelie Vargård; [2014]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; undervisning; skönlitteratur; grundskolans senare del; svenskämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka tre andraspråkslärares skönlitteraturundervisning i grundskolans senare del. Studien utgår från frågeställningarna vilken skönlitteratur som läses och hur den väljs, hur lärarna undervisar med hjälp av skönlitteratur, vilket syfte skönlitteraturundervisningen har samt vilka svenskämneskonceptioner som går att urskilja. LÄS MER