Sökning: "litteratur - bildspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden litteratur - bildspråk.

  1. 1. Genus & gränssnitt : En kvalitativ studie om hur stereotypiskt könskodad design påverkar användares upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ellen Määttä; [2022]
    Nyckelord :User Interface; Visual Design; User Experience; Stereotypes; Gendered-Coded Design; Gender.; Stereotyper; könskodning; genus; upplevelse; interaktionsdesign.;

    Sammanfattning : Genus definierar människors sociala kön och genomsyrar samhället genom de föreställningar, idéer och handlingar som förknippas med män respektive kvinnor. Uppfattningar av genus skapas och upprätthålls av genussystem som är konstruerat för att producera stereotyper. LÄS MER

  2. 2. Var det bättre förr? : En kvalitativ textanalys om den innehållsliga och språkliga komplexiteten i böcker skrivna på 1970- och 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Billing; Cajsa Freudenthal; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skönlitterära barnböcker, där två av böckerna är skrivna på 1970-talet och två av böckerna är skrivna på 2010-talet. Syftet med studien är att jämföra fyra frekvent lästa skönlitterära böcker för barn i åldern 8-10 år, för att granska om det råder några skillnader på språket och innehållets komplexitet. LÄS MER

  3. 3. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kinda Mansour; [2021]
    Nyckelord :The significance of Art’s subject; pictorial language; learning; well-being; creativity; communication; Bildämnets värde; bildspråk; lärande; välmående; kreativitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER

  4. 4. ”Jag skriver men orden har ingen smak” : Om användandet av och inställningen till lättläst litteratur och bildspråk i undervisningen i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tom Bergvall; [2020]
    Nyckelord :Lättläst; Svenska som andraspråk; Bildspråk; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra sex SVA-lärares inställning till lättläst litteratur och bildspråk ur undervisningssynpunkt i svenska som andraspråk. Lättlästa texter brukar ses som avskalade versioner av originalversionen och har sitt ursprung år 1968. Nu finns flera olika typer av lättläst litteratur. LÄS MER

  5. 5. ”Jag skriver men orden har ingen smak” : - Om användandet av och inställningen till lättläst litteratur och bildspråk i undervisningen i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tom Bergvall; [2020]
    Nyckelord :Lättläst Svenska som andraspråk Bildspråk Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra sex SVA-lärares inställning till lättläst litteratur och bildspråk ur undervisningssynpunkt i svenska som andraspråk. Lättlästa texter brukar ses som avskalade versioner av originalversionen och har sitt ursprung år 1968. Nu finns flera olika typer av lättläst litteratur. LÄS MER