Sökning: "litteratur Temaarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden litteratur Temaarbete.

  1. 1. "Det mesta i skolan är ändå svenska i slutändan" : Svensklärares attityder till och erfarenhet av svenskämnets roll i ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emily Jennsjö; [2021]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnesöverskridande; tvärvetenskapligt;

    Sammanfattning : I skolans uppdrag ingår att förbereda elever för att verka i samhället och möta en komplex verklighet som snabbt förändras. Många av de problem som samhället ställs inför kräver lösningar med bidrag från flera olika discipliner. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om lärares användning av högläsningsboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Louise Forsgren; Sara Hedström; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; läsning; normer; normkritik; grundskolans tidigare år från förskoleklass till årskurs 3;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där vi har intervjuat tio grundskolelärare i årskurs 1 till 3 om högläsning. Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskolelärare i årskurs 1-3 resonerar kring momentet högläsning och de motiverar sitt val av högläsningsbok samt undersöka respondenternas utsagor utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Fröken, läs för mig” : En intervjustudie om förskollärares arbetssätt gällande högläsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Elmgren Persson; Anna-Maria Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :högläsning; boksamtal; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Högläsning har en given roll i förskolan och i den nya läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019 lyfts högläsningens betydelse för barns språkutveckling fram ytterligare. Att barn tidigt i livet får möta, ta del av och samtala om litteratur gynnar deras språkutveckling och är ett stöd i den begynnande läs-och skrivutvecklingen enligt befintlig forskning inom området. LÄS MER

  4. 4. Det digitala litteraturläsandet : En kvalitativ studie av digital litteratur som ett verktyg i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Greta Jansson Bergwall; Linda-Maria Jensen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte äratt undersöka förskollärares erfarenheter och användning av digital litteratur som ett verktyg i förskolans verksamhet. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Nirum; [2018]
    Nyckelord :Temaarbete; Naturvetenskap; Undervisning; Ämnesintegration; Lärare 1-3; Intervjuer;

    Sammanfattning : Med mitt arbete ville jag undersöka om det ur ett lärarperspektiv, uppfattas negativt eller positivt att arbeta ämnesintegrerat. Under arbetet sökte jag relevant litteratur och forskning för att se hur forskare tänker om saken. Jag intervjuade fem lärare med erfarenhet av ämnesintegrerad undervisning. LÄS MER