Sökning: "litteratur i förskolan uppsats"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden litteratur i förskolan uppsats.
1. Bilderböcker som skrämmer vuxna : En bilderboksanalys av ett urval av Gro Dahles och Svein Nyhus barnlitterära verk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : I denna uppsats analyseras Gro Dahles och Svein Nyhus bilderböcker Snäll (2008), Den Arge (2009) och Akvarium (2015) ur ett etnometodologiskt görande-perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt synsätt kring känslor. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys och syftet är att bidra med en fördjupad förståelse kring litteratur som pedagogiskt verktyg i arbetet kring svårpratade ämnen i förskolan. LÄS MER
2. "Våga göra olika" : En vetenskaplig essä om hur vi bemöter barn i förskolan
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay is about treatment in preschool and how important it is that we dare to do different based on each child's needs. I sometimes get the feeling that we educators in preschool, have alittle too much of the idea that the working methods we use should suit all children. LÄS MER
3. "Pojkar tycker ju om actionfigurer" : en vetenskaplig essä om stereotypa genusföreställningar och jämställdhet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay brings up topics including equality and stereotypical gender ideas in preschool. The purpose of the essay is to investigate if you can use one stereotypical gender idea to counteract another. The essay also demonstrate the importance of making one’s own stereotypical gender ideas visible in order to thereby be able to achieve equality. LÄS MER
4. Men varför gjorde du inget? : En vetenskaplig essä om orosanmälningar kopplat till barns rättigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The dilemma is a self-perceived experience of a child who does not have his needs respected and met. This puts me as an educator to be put in situations where I need to analyze the event and the needs of everyone involved from different perspectives. LÄS MER
5. Dra i handbromsen : En kvalitativ studie om pedagogers stress på förskolan
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap angående pedagogers upplevda stress i förskolan samt på vilka sätt stressen kan påverka det didaktiska arbetet. För att ta reda på detta använde vi oss av en kvalitativ studie där vi intervjuade tio pedagoger, både förskollärare och barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER