Sökning: "litteratur i språkundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden litteratur i språkundervisning.
1. Lyrik och dess samband med språkutveckling : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lyrik och språkutveckling i språkundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to establish how teachers work with poetry and language development within their language teaching. The study has its starting point from previous research and literature about poetry. LÄS MER
2. Förskollärares erfarenheter gällande barn som är tidiga i tal- och skriftspråksutvecklingen : Hur utmanas och stimuleras dessa barn?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Utifrån uppmaningen i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) som säger att alla barn i förskolan har rätt att stimuleras och utvecklas utifrån sina individuella behov och sin kunskapsnivå görs en undersökning gällande förskollärare arbetssätt för att inkludera barn som är tidiga i språkutvecklingen. En bakgrund ges till vad särskild begåvning och tidig språkutveckling är och begreppens komplexitet lyfts utifrån litteratur och tidigare forskning. LÄS MER
3. Språkutveckling och digitala hjälpmedel - ett vinnande koncept? : En litteraturstudie om elevers språkutveckling med hjälp av digitala hjälpmedel i årskurserna F-3
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I den här studien kommer elevers språkutveckling med hjälp av digitala hjälpmedel undersökas, med ett extra fokus på L2-elevers språkutveckling. Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers språkutveckling främjas av att använda digitala hjälpmedel i undervisningen. LÄS MER
4. Språkundervisning och flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares språkdidaktiska val för flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka språkundervisningen av flerspråkiga barn i förskolan. Den metodologiska utgångspunkten för intervjuerna var att fenomenografiskt undersöka förskollärarnas uppfattning av sina didaktiska val. Observationerna uppmärksammade delar av förskolans fysiska miljö. LÄS MER
5. Att våga tala - En studie om lärares förhållning till språkligt självförtroende i engelskundervisningen
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur engelsklärare i årskurs 4 beskriver sin praktik och syn på språkundervisning med fokus på elevers språkliga självförtroende vid muntlig produktion på engelska. Utifrån relevant forskning och litteratur utformas en didaktisk modell som utgör teoretisk utgångspunkt i studien. LÄS MER