Sökning: "litteratur metod diskursanalys"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden litteratur metod diskursanalys.

  1. 11. Ett inkluderande ledarskap? Framställningen av ledarskap i ledarskaps- och diversity managementlitteratur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Anibal Pinera Gomez; Johanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Ledarskap; diversity management; följarskap; makt; diskurs; inkluderande; normativt.; Social Sciences; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Vad: Kandidatuppsats VT 2016. Lunds Universitet, Campus Helsingborg, institutionen för Service Management. Titel: Ett inkluderande ledarskap? Framställning av ledarskap i ledarskaps- och diversity management litteratur. LÄS MER

  2. 12. Stockholm i färger : En kritisk diskursanalys av kulturarvets produktion och legitimering i stadens bebyggelsemiljö

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Linus Adriansson; [2016]
    Nyckelord :urbant kulturarv; bebyggelsemiljö; diskurs; CDA; kulturarvsforskning; AHD; kulturpolitik; kulturhistorisk värdering; kulturarvsvård; kulturhistorisk klassificering;

    Sammanfattning : Avsikten med denna uppsats är att med en kritisk diskursanalys undersöka hur kunskap om kulturarvet och kulturhistoriska värden konstrueras i Stockholms byggda miljö. Akademisk litteratur inom kulturarvsforskningen beskriver en situation där det uppstått ett glapp mellan teori och praktik inom kulturarvssektorn som vidgats sedan postmodernismens och konstruktionismens framväxt i början på 1970-talet. LÄS MER

  3. 13. Biologin blir begriplig med utomhuspedagogik. En diskursanalytisk studie om utomhuspedagogik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Nevila Sulejmani; [2014-03-28]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utemiljö; utomhusbiologi; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka diskurser om utomhuspedagogik som ett sätt att arbeta med elever ute i naturen. Teori: Jag har inspirerats av den litteratur och forskning som behandlar utomhuspedagogik. Enligt de genom att arbeta med utomhuspedagogik stimuleras barns lärande. LÄS MER

  4. 14. Syn på språk : En studie av modersmålsämnet svenska i den finländska läroplanen utifrån tre ämneskonceptioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Olofsson; [2014]
    Nyckelord :svenskämnet; Finland; styrdokument; diskursanalys; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka vilka särskiljande teman och ämneskonceptioner som innefattar Finlands motsvarighet till svenskämnet; Modersmål och litteratur, svenska som modersmål för gymnasiet ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. För att på bästa sätt uppnå studiens syfte har en diskursanalytisk metod tillämpats där kursplanen för Modersmål och litteratur i Finlands läroplan Grunderna för gymnasiets läroplan 2003 varit studieobjekt. LÄS MER

  5. 15. Arbete med skönlitteratur i gymnasiesärskolan - Diskurser och konsekvenser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Karlsson; [2013-10-22]
    Nyckelord :diskursanalys; elever med kognitiva svårigheter; gymnasiesärskolans individuella program; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera pedagogers samtal om skönlitteratur i gymnasiesärskolans individuella program. Studien avser även att undersöka vilka diskurser som framträder då samtalen om skönlitteratur analyseras. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER