Sökning: "litteratur metod diskursanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden litteratur metod diskursanalys.

  1. 21. Högskola + gymnasiet = sant? : En diskursiv brukstextanalys av utbildningsreglerande texter inom svenskämnet.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Anna Nylander; Elin Servin; [2010]
    Nyckelord :diskursanalys; kursplan; svenskämnet; gymnasiet; högskolan; kunskapssyn; korrespondens; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en diskursiv textanalys undersöka hur utbildningen Svenska: språk, kultur och litteratur för lärare 120 hp, på Högskolan i Halmstad, korresponderar med den tilltänkta undervisningen i svenska A och B på gymnasiet utifrån de utbildningsreglerande texterna. För denna studie undersöks även vad det är för kunskap som lyfts fram som eftersträvansvärd i respektive nivås utbildningsreglerande texter. LÄS MER

  2. 22. Treatment of alcoholism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ulrika Lund; [2010]
    Nyckelord :abuse of alcohol; treatment of alcoholic;

    Sammanfattning : Alkoholvården i Sverige kan vara utformad på många olika och skilda sätt. Det är ett område där det finns ett flertal olika åsikter kring vilken behandling som är lämpligast eller effektivast. LÄS MER

  3. 23. Mindfulness . – behandling, buddhism, meditation? En diskursanalys

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johnny Axelsson; [2009-12-29]
    Nyckelord :Mindfulness; Buddhism; Meditation; Psykologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka förstå vad mindfulness är, vad det kommer ifrån och vart det är på väg. Det kan finnas ett behov av att förstå mer om mindfulness, dels för de som arbetar med det, dels för de som i framtiden kommer att stöta på mindfulness, då inte minst socionomer. LÄS MER

  4. 24. Individuella utvecklingsplaner ­ Hjälp eller styrningsverktyg?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Helene Ek; Katarina Ekhage; ; [2008]
    Nyckelord :Samhälle; skola; individ; makt; styrning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa fenomen som makt och styrning och subjekt på såväl samhälls-,organisations- som individnivå.Huvudfråga: Hur kan makt, disciplinering och social kontroll tolkas i en skolkontext?Metod och material: Litteraturstudie med inspiration från diskursanalys. LÄS MER

  5. 25. Lustfyllt lärande och lust att lära : en diskursanalytisk och problematiserande studie av lärarprogrammets kurslitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Helén Olsson; Sofie Olofsson; [2008]
    Nyckelord :Lustfyllt lärande; Kurslitteratur; Diskursanalys; Foucault; Inlärning; Lärarutbildning; Sverige;

    Sammanfattning : Lustfyllt lärande och lust att lära är två av många begrepp vi kommit i kontakt med under utbildningstiden på lärarprogrammet. I såväl kurslitteratur som läroplaner används begreppen återkommande. Detta gjorde oss nyfikna på att studera begreppen i kurslitteraturen närmare för att utveckla en djupare kunskap om dem. LÄS MER