Sökning: "litteratur metod diskursanalys"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden litteratur metod diskursanalys.
21. Högskola + gymnasiet = sant? : En diskursiv brukstextanalys av utbildningsreglerande texter inom svenskämnet.
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en diskursiv textanalys undersöka hur utbildningen Svenska: språk, kultur och litteratur för lärare 120 hp, på Högskolan i Halmstad, korresponderar med den tilltänkta undervisningen i svenska A och B på gymnasiet utifrån de utbildningsreglerande texterna. För denna studie undersöks även vad det är för kunskap som lyfts fram som eftersträvansvärd i respektive nivås utbildningsreglerande texter. LÄS MER
22. Treatment of alcoholism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Alkoholvården i Sverige kan vara utformad på många olika och skilda sätt. Det är ett område där det finns ett flertal olika åsikter kring vilken behandling som är lämpligast eller effektivast. LÄS MER
23. Mindfulness . – behandling, buddhism, meditation? En diskursanalys
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka förstå vad mindfulness är, vad det kommer ifrån och vart det är på väg. Det kan finnas ett behov av att förstå mer om mindfulness, dels för de som arbetar med det, dels för de som i framtiden kommer att stöta på mindfulness, då inte minst socionomer. LÄS MER
24. Individuella utvecklingsplaner Hjälp eller styrningsverktyg?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att belysa fenomen som makt och styrning och subjekt på såväl samhälls-,organisations- som individnivå.Huvudfråga: Hur kan makt, disciplinering och social kontroll tolkas i en skolkontext?Metod och material: Litteraturstudie med inspiration från diskursanalys. LÄS MER
25. Lustfyllt lärande och lust att lära : en diskursanalytisk och problematiserande studie av lärarprogrammets kurslitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Lustfyllt lärande och lust att lära är två av många begrepp vi kommit i kontakt med under utbildningstiden på lärarprogrammet. I såväl kurslitteratur som läroplaner används begreppen återkommande. Detta gjorde oss nyfikna på att studera begreppen i kurslitteraturen närmare för att utveckla en djupare kunskap om dem. LÄS MER