Sökning: "litteratur normer"

Visar resultat 1 - 5 av 272 uppsatser innehållade orden litteratur normer.

  1. 1. “I hela världen finns det ingen polis, som är så stark som hon” : Om Astrid Lindgrens böcker ur ett klass- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Nilsson; Elena Radovanovic Kennander; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; barnlitteratur; genus; intersektionalitet; klass; normer;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys på två av Astrid Lindgrens verk: Känner du Pippi Långstrump? och Titta, Madicken, det snöar!. Metoden är en text- och dokumentstudie samt en bildanalys och har ett klass- och genusperspektiv som analytiskt tema. LÄS MER

  2. 2. Musiklyrikens critical literacy-utvecklande potential : En normkritisk lyrikanalys av Joakim Bergs låttexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Clara Wadsten; [2024]
    Nyckelord :Poetry education; lyric poetry; text analysis; norm criticism; critical literacy; Joakim Berg; Lyrikundervisning; musiklyrik; textanalys; normkritik; critical literacy; Joakim Berg;

    Sammanfattning : I denna studie genomförs en normkritisk textanalys av ett urval av Joakim Bergs texter i syfte att beskriva hur normer om etnicitet och trostillhörighet uttrycks. Vidare har studien en didaktisk funktion och syftar till att belysa hur musiklyrik kan fungera i svenskämnets critical literacy-utvecklande undervisning. LÄS MER

  3. 3. ”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Almgren; [2024]
    Nyckelord :negotiation; picture book; power; preschool; risky play; bilderbok; förhandling; förskola; makt; riskfylld lek;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. LÄS MER

  4. 4. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Mellembråten; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; norm criticism; preschool; barnlitteratur; förskola; genus; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Kunskapen mellan raderna : En studie om intersektionella perspektiv i undervisningen på svenska journalistutbildningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Louise Wibergh Lenti; Vera Viksten; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; funktionalitet; genus; intersektionalitet; journalistutbildning; klass; religion; sexualitet;

    Sammanfattning : Medierna och dess aktörer, däribland journalister, besitter en enorm makt då de bidrar till skapandet av vårt samhälles diskurser, normer och världsuppfattningar. Men vilka är det som förväntas ingå i dessa världsuppfattningar? Vilka är det journaliststudenter får lära sig att skriva till, om och på vilket sätt? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska journalistutbildningar inkorporerar intersektionella perspektiv i sin utbildning, något som internationell forskning har efterfrågat. LÄS MER