Sökning: "litteratur sfi"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden litteratur sfi.

  1. 1. Att arbeta med verbala och multimodala uttrycksformer i identitetstexter inom SFI-undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Marija Ratkovic Vidakovic; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande arbetssätt; identitetstexter; verbala texter; multimodalitet; identitetsutvecklande arbetssätt; självtillit;

    Sammanfattning : In the framework of second language learning, developed in Canada in the early 2000s, identity texts were a part of a bilingual or multilingual artefacts where students produced many variants. They presented texts as written, spoken, signed,visual, musical, dramatic or multimodal forms. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande i SFI : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om transspråkande i SFI

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Ana Vujovic; [2023]
    Nyckelord :transspråkande i sfi; flerspråkighet som resurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en intervjustudie undersöka tre andraspråktalande SFI-lärares uppfattningar om bemötandet och tillvaratagandet av deras flerspråkighet i undervisningen och i skolan. Resultatet visar att lärarna uppfattar att deras flerspråkighet tas tillvara till viss del. LÄS MER

  3. 3. Nya möjlighetshorisonter : Ett livsvärldsperspektiv på lärande på sfi och i dess närhet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Martina Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :Second language acquisition; adult learning; lifeworld; disjunctures; horizons of possibilities; Sweden; livsvärld; sfi; disjunctures; möjlighetshorisonter; vuxnas lärande; fenomenologi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to expand our knowledge of the learning processes of an adult learner of Swedish as second language, in his different regional lifeworlds; family, friends, school and work. Based on a lifeworld approach to human existence and learning the study is grounded in Husserl’s contribution to phenomenology. LÄS MER

  4. 4. En studie av morfologiska och syntaktiska utvecklingen baserad på processbarhetsteorin

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Oxana Källebring; [2021]
    Nyckelord :processbarhetsteorin; sfi-elever; svenska som andraspråk; uppkomstkriteriet; 50-procentkriteriet; morfologi och syntax;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker utvecklingsnivåerna hos eleverna som läser C-kurs på studieväg 1 och studieväg 3. Studien utgår ifrån Pienemanns processbarhetsteori och analyserar vilka strukturer inom morfologin och syntaxen som eleverna procesar. Analysen görs utifrån uppkomstkriteriet och 50-procentkriteriet. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och utmaningar med webbaserad SFI-undervisning : En kvalitativ studie om sex lärares uppfattningar om fjärr- och distansundervisning på SFI kurs C under Coronapandemin 2020

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Nurbika Abdulmuslimova; [2021]
    Nyckelord :Svenska för invandrare SFI ; digitala verktyg; webbaserad undervisning; fjärrundervisning; distansundervisning; muntlig interaktion; muntlig produktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om SFI-lärares arbete kring webbaserad undervisning, samt vilka digitala verktyg de använder och på vilket sätt lärarna främjar språkinlärning, när det gäller muntlig interaktion och produktion och vilka metoder som används. Jag vill också ta reda på vad SFI-lärarna har för utmaningar och möjligheter med undervisning på distans. LÄS MER