Sökning: "litteratur studie adhd"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden litteratur studie adhd.

  1. 1. ”SÄKERT FLER ÄN VAD MAN TROR” : En kvalitativ studie om flickor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Irina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :adhd; autism; könsskillnad; skola; fritids; elever;

    Sammanfattning : Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är ett väl beforskat kunskapsområde men ännu relativt lite beforskat vad gäller flickor. Den forskning som finns om flickor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning visar att flickorna i högre grad osynliggörs i skolan än pojkar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och det främst på grund av att pojkar överlag är mer utåtagerande än flickor. LÄS MER

  2. 2. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Andersson; Beatrice Lindh; [2022]
    Nyckelord :WCAG; ADHD; Cognitive accessibility; WCAG; ADHD; Kognitiv funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD.  Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER

  3. 3. ELEVHÄLSANS PERSPEKTIV PÅ MÖJLIGHETER TILL STÖD OCH RESURSER FÖR ELEVER MED ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amida Biao; Rita Lemrini; [2021]
    Nyckelord :ADHD; care effort; categorization; mental illness; school; shame; stigma; ADHD; elevhälsoteam; kategorisering; psykisk ohälsa; skam; skolan; stigma; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevhälsans perspektiv på elever med en ADHD-diagnos och deras möjligheter till stöd och resurser i skolan, samt elevhälsans inställning till relationella konflikter såsom skam, stigma och kategorisering. För att förklara detta har tre frågor formulerats: Hur uppfattar elevhälsoteamet elever med ADHD och möjligheten att utveckla psykisk ohälsa? Vilka faktorer påverkar den hjälp dessa elever får när behov uppstår? Vid vilken tidpunkt börjar elevhälsoteamet uppleva en relationell konflikt? I studien insamlades data och en tematisk analys genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan hjärnans funktioner och inlärning hos elever med ADHD och AST : Ett försök att generera teori ur en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Senbom; Ann-Sofi Persson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; ASD; brain functions; learning; pedagogical implications; ADHD; AST; hjärnans funktioner; inlärning; pedagogiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbetet är att genom en litteraturstudie försöka generera teori för hur den specialpedagogiska verksamheten kan dra nytta av forskningsresultaten gällande hur hjärnans funktioner fungerar i samband med inlärning vid ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) och/eller autismspektrumtillstånd (AST). Metoden som valts för denna studie är en kvalitativ litteraturstudie, där resultatet analyserats efter Grounded Theory. LÄS MER

  5. 5. Lärares erfarenheter av inkludering av barn med diagnosen ADHD i klassrummet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mia Eklöf; [2018-08-07]
    Nyckelord :Inclusion; ADHD; diagnosis; disability; dilemma; relation;

    Sammanfattning : ADHD är en vanligt förekommande diagnos bland barn som kan innebära olika svårigheter i deras vardag. Koncentrationssvårigheter och brist på uppmärksamhet samt förmågan att kontrollera sitt beteende är några av de problem som människor med ADHD kan stå inför. LÄS MER