Sökning: "litteraturanalys identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden litteraturanalys identitet.

  1. 1. Vem, vad, varför? : En läromedelsanalys om förekomsten av icke-västerländska skönlitterära författarskap och deras funktion i gymnasiets svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Åberg; Sophie Tidén; [2021]
    Nyckelord :eurocentrism; gymnasiet; icke-västerländska författare; kanon; läromedelsanalys och svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka om och hur läromedel i svenska på gymnasiet ger möjligheter att bemöta läroplanens krav kring kulturell mångfald i samband med undervisning om och läsning av skönlitteratur. Metoderna som har använts är kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ textanalys. LÄS MER

  2. 2. Identitetsutveckling och dess koppling till sexualitet, vuxenblivande och föräldraskap – en jämförelse baserat på karaktärer i tre romaner författade av Aidan Chambers

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Sanna Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Chambers; boksamtal; föräldraskap; identitetssökande; identitetsutveckling; litteraturanalys; roman; sexualitet; vuxenblivande.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tre romaner av författaren Aidan Chambers och korrelationen mellan hur individerna söker sin identitet med sexualitet och föräldraskap som fokus. En analys av alla tre romaner har gjorts kopplat till de frågeställningar som lade grunden för studien. LÄS MER

  3. 3. Identitet och makt i samisk litteratur : En postkolonial feministisk litteraturanalys av Linnea Axelssons lyrikepos Ædnan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emmy Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Ædnan; postkolonial teori; postkolonial feministisk teori; samer; mångkulturell undervisning; identitet; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en analys av fyra utdrag ur Linnea Axelssons lyrikepos Ædnan undersöka karaktärernas upplevelser som samiska kvinnor i det svenska majorietssamhället. Med utgångspunkt i den postkoloniala och den feministiska postkoloniala teorin diskuteras verkets användbarhet i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. ”Var kommer du ifrån? Egentligen.” : En postkolonial feministisk litteraturanalys om mellanförskap och identitet i antologin Sverige – en (o)besvarad kärlekshistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Viyan Yousef; [2018]
    Nyckelord :Literary studies; multicultural education; postcolonial feministic theory; postcolonialism; feminism; Sverige – en o besvarad kärlekshistoria; in-betweenship; identity; belonging; Litteraturvetenskap; mångkulturell undervisning; postkolonial feministisk teori; postkolonialism; feminism; Sverige – en o besvarad kärlekshistoria; mellanförskap; identitet; tillhörighet;

    Sammanfattning : I den här studien analyseras 16 kvinnors självframställningar i antologin Sverige – en (o)besvarad kärlekshistoria ur ett postkolonialt feministiskt perspektiv där mellanförskap och identitet är centrala teman. Syftet med analysen är att finna hur den besvarade alternativt obesvarade kärleken till Sverige blir synliga i författarnas texter och hur det har påverkat dem. LÄS MER

  5. 5. Litteratur, Moral, Demokrati : En skönlitterär analys av Kalle och chokladfabriken med didaktisk inriktning betraktat utifrån perspektiven klass och postkolonialism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Karin Nilhammer; [2017]
    Nyckelord :Literature analysis; fiction; ethic; morale; democracy; fundamental values; identity; discussions of literature; civics; Swedish.; Litteraturanalys; skönlitteratur; etik; moral; demokrati; värdegrund; identitet; boksamtal; samhällskunskap; svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boken Kalle och chokladfabriken (1964) kan användas i en värdegrundsundervisning där demokrati utgör ramen och där perspektiven klass och mångkultur specificerar undersökningen. Frågeställningarna är formulerade utifrån syftet och berör bokens kopplingar till styrdokumentens värdegrundsformuleringar samt hur boken kan användas i undervisningen utifrån mål i svenska liksom läroplanens övergripande mål. LÄS MER