Sökning: "litteraturanalys queer"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden litteraturanalys queer.

  1. 1. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Grund; Josefin Zakariasen; [2024]
    Nyckelord :Hen; icke-binär; genus; normalitet; könsidentitet; Månne; Kivi; sociokulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Vem bär kostym? : en studie i litteraturdidaktik och normkritisk pedagogik

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Anna Lindh; [2021]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; normkritisk pedagogik; queerteori; Kostym”; värdegrund; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur lärare kan utforma en normkritisk litteraturundervisning i ämnet svenska på gymnasiet. Undersökningen utgår från Ninni Holmqvists novell ”Kostym” för att analysera lärares arbete med värdegrunds- och queerfrågor i litteraturundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Mumindalen, ett samhälle att ta lärdom av? : En kvalitativ litteraturanalys av muminböckerna utifrån det queerteoretiska perspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Walfridson; [2021]
    Nyckelord :Literature; moominvalley; preschool; queer theoretical perspective; value; Förskolan; litteratur; mumindalen; queerteoretiskt perspektiv; värdegrund;

    Sammanfattning : The aim of the study is to find out how the characters of Moomin and their relationships to each other might be portrayed from a queer theoretical perspective, as well as how the Moomin characters deviates from normative ideas. The purpose is to gain knowledge of how and if the Moomin books can be used as an educational tool with children as part of the preschool’s work with values. LÄS MER

  4. 4. Analys av tre icke-heteronormativa bilderböcker : En kombination av vetenskapliga analysmetoder och queeranalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Linnéa Olsson; [2019]
    Nyckelord :Litteraturanalys; Barnboksanalys; Bilderboksanalys; Queerperspektiv; Queerteori; Icke-heteronormativ;

    Sammanfattning : My intention with this paper is to see if I can do a literature analysis by combining a queer perspective analysis with a classic literary-scientific analysis to get a wider perspective on three Swedish picture books. The picture books has a non-heteronomous family constellation since the main characters of the books are a  pair of homosexual giraffes. LÄS MER

  5. 5. Transidentiteter i skönlitteratur : En undersökning av föreställningar om könsidentitet i tre romaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sara Davidsson; [2019]
    Nyckelord :queerteori; värdegrund; litteraturanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how depictions of transgenders in fiction can be used to discuss gender identity. The essay examines how transgenders is portrayed in three novels and how these novels can be used in Swedish schools. Transgenders in literature has historically only been used to normalize cisgender. LÄS MER