Sökning: "litteraturanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 234 uppsatser innehållade ordet litteraturanalys.

  1. 21. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ella Ekström; Emma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Utanförskap; segregation; värdegrund; normer; kognitiv litteraturteori; boksamtal; skönlitterära barn- och ungdomsböcker;

    Sammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER

  2. 22. Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse : – en tematisk analys av vänskap i utvald skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dilnaz Abulkhariyeva; Angelica Hacksell; [2023]
    Nyckelord :Vänskap; skönlitterära barnböcker; utanförskap; gemenskap;

    Sammanfattning : Angelica Hacksell & Dilnaz Abulkhariyeva “Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse”: en litteraturanalys av utvald skönlitteratur som vänder sig till barn och berör ämnet vänskap. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1–3, Svenska språket, Svenska, självständigt arbete inriktning F-3, grund-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  3. 23. Intersektionella perspektiv i Thérèse Raquin : En didaktisk läsakt

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ebba Grandell; [2023]
    Nyckelord :Thérèse Raquin Intersektionalitet Litteraturanalys Didaktisk läsakt Normkritik;

    Sammanfattning : I denna studie görs en didaktisk läsakt med ett intersektionellt perspektiv av Emile Zolasroman Thérèse Raquin. Syftet är att undersöka vilken didaktisk potential dennaturalistiska romanen har att möta såväl skolans kunskaps- som demokratiuppdrag. LÄS MER

  4. 24. Förtryckande hopp och hopp för de förtryckta : En komparativ litteraturanalys om hoppets teologi i relation till förtryckande strukturer

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Maja Lang Koppen; [2023]
    Nyckelord :Teologi; Hopp; Hopplöshet; Utopiskt hopp; Förtryck; Black Theology; James H. Cone; Karen Bray; Gloria Anzaldúa;

    Sammanfattning : What if the narrative of hope, in fact, is hopeless for the oppressed? Even oppressive? If hope is hopeless, can hope be found in the middle of hopelessness? The aim of this study is to define a hopeful and sustainable theology of hope for the oppressed.  This study is a literature analysis on three authors offering different perspectives on oppression, as well as various models of hope. LÄS MER

  5. 25. Hur ett producerande företag kan minska svinn inom packningsprocesser genom tillämpning av en Lean metod

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Mikael Tomasson; Valentin Zhybchyn; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : De flesta produkterna på marknaden förpackas i en låda eller påse tillverkad av papper eller plast för att kunna lagras, skyddas under transporten och se tilltalande ut på hyllan. För tillverkande företag är det vanligt att majoriteten av tiden går åt att tillverka en produkt, och att en klar minoritet går åt att förpacka produkten, men för företaget Tiki Safety AB var det tvärtom. LÄS MER