Sökning: "litteraturdidaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 162 uppsatser innehållade ordet litteraturdidaktik.

  1. 11. Var är papporna? : En studie om hur barnlitteratur kan användas i syfte att synliggöra och motverka könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Salonen; Tina Talal; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; barnlitteratur; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att lyfta fram kvinnligt respektive manligt föräldraskap i barnlitterära böcker och varför lärare bör presentera detta i skolan för att synliggöra och motverka könsmönster. Vår studie handlar om att utifrån barnlitteratur synliggöra och motverka könsmönster och detta har vi kopplat till ett genusperspektiv och litteraturdidaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  3. 13. Den dubbla stereotypen i flickböcker : En litteraturdidaktisk studie av karaktärerna Kitty Drew och Lotta Månsson

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Julia Adolfsson-Virta; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk potential; värdegrund; genus; litteraturdidaktik; skönlitteratur; flickböcker; Kitty Drew; Lotta Månsson.;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine the didactic potential of the books: Kitty and The Witch Tree Symbol, Kitty and the Mystery of the Stolen Books, Yes, See Lotta and Dear Lotta. All these booksbelong to the B. LÄS MER

  4. 14. Didaktisk potential i klassisk litteratur : Moral och sexualitet i viktorianska England och The Picture of Dorian Gray

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Bergman; [2023]
    Nyckelord :Litteraturhistoria; litteraturdidaktik; didaktisk potential; The Picture of Dorian Gray; moral; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera och diskutera den didaktiska potential klassisk litteratur kan tänkas ha för den litteraturhistoriska undervisningen i gymnasieskolan. I läroplanen för ämnet svenska förklaras det hur eleverna ska få möjligheter att läsa litteratur från olika kulturer och epoker. LÄS MER

  5. 15. Fiktiv kannibalism som läromedel : – Den didaktiska potentialen i den dystopiska romanen Utsöktkadaver för svenskämnets värdegrunds- och litteraturarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :Dystopisk litteratur; Agustina Bazterrica; didaktisk potential; litteraturdidaktik; ekokritik; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the educational potential of the Swedish translation of Agustina Bazterrica’s dystopian novel Cadáver exquisito (2017), and how the novel can be related to the Swedish upper secondary school’s steering documents—more specifically what they present regarding ethical and environmental issues. The novel is analysed thematically through an ecocritical perspective before it is analysed in relation to its “educational potential”, a term borrowed from Malin Alkestrand (2016). LÄS MER