Sökning: "litteraturhistoria genus"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden litteraturhistoria genus.

  1. 1. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maja Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Läroboksanalys; genus; kritisk diskursanalys; litteraturhistoria och gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER

  2. 2. "Det blir som ett levande dokument" : De officiella och de transformerade litteraturhistoriekurserna på svensklärarutbildningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellen Ljunggren; Linda Nilsson; [2021]
    Nyckelord :genus; kanon; kulturell mångfald; litteraturhistoria; lärarutbildning; svenska;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks vilka skillnader som finns mellan litteraturhistoriekurser på svensklärarutbildningen vid några svenska universitet. Syftet har varit att utveckla förståelse för hur kursinnehåll och undervisning skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 3. Representation och framställning av kvinnliga och manliga författare : En studie av läromedel för Svenska 2 ur ett genus- och värdegrundsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Equality; gender stereotypes; upper secondary school; history of literature; Jämställdhet; könsstereotyper; gymnasieskola; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : This study aims to examine the representation of male and female authors and how they are described in three literature textbooks used in Swedish upper secondary school. The theoretical framework consists of gender theory with focus on the stereotyped images that have existed, and still exists, about what is characteristically masculine and feminine. LÄS MER

  4. 4. Är Strindberg ett geni? Om kön och genus i läromedel : En komparativ analys av fem läromedel i svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Jonasson; Caroline Bylund; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; läromedel; kön; svenskämnet; August Strindberg; Victoria Benedictsson; Selma Lagerlöf; Vilhelm Moberg; litteraturhistoria; jämställdhet; hierarki; genus;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att utföra en komparativ analys av fem läromedel i svenska 2 i gymnasieskolan. Vi besvarar en frågeställning som rör hur fördelningen mellan kvinnliga och manliga författare ser ut i läromedlen. LÄS MER

  5. 5. Från Homeros till Ghayath Almadhoun - En studie om urval och författare i läromedel i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Petersson; Jenna Barakji; [2018]
    Nyckelord :genus; litteraturhistoria; läromedel; modelläsare;

    Sammanfattning : Då tidigare undersökningar har visat på en ojämn könsfördelning i läromedlens litteraturhistoriska del är syftet med vårt examensarbete att undersöka hur urvalsprocessen av texter och författare går till i skapandet av två läroböcker för svenska samt vilka modelläsare som kan urskiljas i en lärobok samt i en antologi. Vi undersöker också hur könsfördelningen ser ut och hur författare av olika kön beskrivs. LÄS MER