Sökning: "litteraturhistoria kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden litteraturhistoria kvinnor.

  1. 1. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maja Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Läroboksanalys; genus; kritisk diskursanalys; litteraturhistoria och gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER

  2. 2. "Varför handlar det inte om oss?" : En intersektionell diskursanalys av skönlitteratur i läroböcker i kursen Svenska som andraspråk 3

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Fanny Bjarke; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läromedel; läroböcker; styrdokument; CDA; kritisk diskursanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolverket ställer i kursplanen i Svenska som andraspråk 3 tydliga krav på att skönlitteraturen i kursen ska vara skriven av både kvinnor och män och komma från olika kulturer och tider. Eftersom majoriteten av lärarna i Svenska som andraspråk enligt Skolverket inte är behöriga i ämnet, alternativt inte har läst litteraturvetenskap, ställer detta höga krav på att läroböckerna erbjuder skönlitteratur med en stor diversitet för att nå upp till kraven i kursplanen. LÄS MER

  3. 3. Bland författare och kvinnliga författare : en studie om den manliga normen, den kvinnliga särarten och kanon i två läromedel i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Patrik Högberg; [2016]
    Nyckelord :Författare; genus;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kursplanen för Svenska på gymnasienivå är tydlig med att elever ska när de undervisas i litteraturhistoria möta manliga och kvinnliga författare. Ett sätt att granska om elever möter i lika utsträckning kvinnliga och manliga författare är att närstudera läromedel i svenskämnet, vilket denna studie gör. LÄS MER

  4. 4. Kvinnor som objekt, män som subjekt : En genusanalys av hur manliga respektive kvinnliga författare beskrivs i läroböcker avsedda för litteraturundervisning i ämnet svenska.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Nura Muhamebegovic; [2014]
    Nyckelord :Hirdman; Connell; genus; läroböcker; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : ABSTRACT In this study I have analyzed, throughout a gender perspective, two textbooks Den levande litteraturen and Upplev litteraturen which are purposed to be used as teaching materials in Swedish schools in the subject of Swedish when teaching the history of literature. The intent of this study was to provide a gender analysis of two textbooks and the focus was on the presentations of female and male writers, because they have not been studied earlier. LÄS MER

  5. 5. Hej Litteraturen! : En studie av ett läromedel i litteraturhistoria ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Anna Herdy; [2011]
    Nyckelord :textbook analysis; gender equality; gender; gender system; literary canon; literature history; läromedelsanalys; jämställdhet; genus; genussystemet; kanon; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine, from a gender perspective, Utbildningsradions TV-program Hej Litteraturen! in the light of feminist literature studies conducted during the last twenty years. I want to examine if the feminist literature studies have had any impact on contemporary teaching material regarding the question of how much space in time is given to men versus women and which female authors are included in the literary canon. LÄS MER