Sökning: "litteraturläsning i svenska som andraspråk"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden litteraturläsning i svenska som andraspråk.
1. ”Varför lyste hans öron röda?” Appraisal i noveller och textsamtal i svenska som andraspråk
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I studien analyseras känslor och värderingar i noveller ur en antologi för andraspråksundervisning i syfte att belysa komplexiteten i det språk som andraspråksinlärare möter i narrativa texter. Utifrån begrepp inom appraisal-teorins ramverk har evalueringar i narrativa texter kunnat identifieras, kategoriseras och analyseras. LÄS MER
2. Skönlitteraturens roll i styrdokument och läroböcker : En komparativ studie mellan svenska som andraspråk 1 och svenska 1 på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I studien jämfördes styrdokument och läroböcker för kurserna SVA 1 och SVE 1 på gymnasiet. Syftet var att undersöka om de skillnader som finns mellan SVA 1 och SVE 1 vad gäller det skönlitterära momentet är baserade på aktuell andraspråksforskning. LÄS MER
3. Identitet, kärlek och jämställdhet : En litteraturstudie gällande sexualitet och relationsundervisningen för svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats utforskar möjligheten att använda Jonas Hassen Khemiris Allt jag inte minns (2015) och Marjaneh Bakhtiaris Kalla det vad fan du vill (2005) som undervisningsunderlag i förhållande till sexualitet och relationer i svenska som andraspråk på gymnasiet. Studien utgår ifrån en hermeneutisk ansats. LÄS MER
4. ”En vilja att läsa” : En studie om läsintresse, läsattityd och läsmotivation hos en elevgrupp med svenska som andraspråk på högstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Med hjälp av Christina Clark och Kate Rumbold, Linda B. Gambrell och Joanna Giota, diskuteras skillnaden mellan elevers fritidsläsning och skolläsning, med fokus på läsintresse, läsattityd och läsmotivation hos en grupp elever med svenska som andraspråk på högstadiet. LÄS MER
5. Riktig svenska : Om andraspråkselevers ämnesval och litteraturläsning på gymnasiet
Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : The purpose of this study was to look into how learners of Swedish as a second language and some teachers of the subject think and reason about the choice between Swedish or Swedish as a Second Language and literature in Swedish at upper secondary schools. Similar studies have earlier been carried out at upper secondary schools in areas dominated by immigrants while the present study has been accomplished in a small municipality with comparatively few immigrants. LÄS MER