Sökning: "litteratursamtal"

Visar resultat 21 - 25 av 103 uppsatser innehållade ordet litteratursamtal.

  1. 21. Boksamtal i undervisningen : En empirisk studie om hur boksamtal används i svenskundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elina Svensson; Moa Lönn; [2022]
    Nyckelord :Book talk; talk about literature; Langer’s envisioning literature; Chamber’s conversation model; Swedish teacher; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med boksamtal i sin undervisning. Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma svensklärare för årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 22. Tänka och lära om litteratur : En studie av litteratursamtal i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Magnus Larsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching; literature; literature discussion; sociocultural theory; interaction; language use; literary analysis; Didaktik; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; sociokulturell teori; litteratursamtal; interaktion; språkligt användande; tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utveckla kunskap om undervisning och lärande av skönlitterär tolkning genom litteratursamtal i gymnasieskolan. Litteratursamtal har observerats och analyserats utifrån litteraturteoretiska antaganden och sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  3. 23. Från barnlitteratur till värdegrundsarbete : – En textanalys av böckerna om Kerstin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Ahlnäs; Ida Makkonen; [2022]
    Nyckelord :Helena Hedlund; Kerstin; etik; normer; inkludering; högläsning; barnlitteratur; litteratursamtal;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en kvalitativ textanalys av Helena Hedlunds tre första skönlitterära barnböcker om Kerstin. Verken vi har analyserat är Det fina med Kerstin (2018), Att vara Kerstin (2019) och Kerstin livet och döden (2020). LÄS MER

  4. 24. Att läsa och förstå skönlitteratur : Hur lärare med hjälp av en skönlitterät text kan utveckla elevers förmåga att läsa och förstå skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cecilia Engle; [2022]
    Nyckelord :litteraturläsning; litteratursamtal; skönlitteratur; svenska;

    Sammanfattning : I kursplanen för svenska står att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden. Syftet med min empiriska studie är att undersöka hur lärare med hjälp av en skönlitterär text i sin undervisning kan stödja elevers förmåga att läsa och förstå skönlitteratur. LÄS MER

  5. 25. Boksamtal i klassrummet : En studie av hur undervisande svensklärare använder boksamtal som ett verktyg för att uppmuntra elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Hamrin; [2022]
    Nyckelord :boksamtal; litteratursamtal; läsförståelse; läslust;

    Sammanfattning : Idag råder stor oro i skolans värld, då många elever inte har ett intresse för böcker. Denna brist på intresse resulterar i minskad kunskap kring läsförståelse samt bristfällig fantasi hos eleverna. Många lärare upplever att boksamtal inte bara ökar elevernas läslust, utan även utvecklar deras läsförståelse. LÄS MER