Sökning: "litteraturstudie institutionen för pedagogik och didaktik stockholms universitet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden litteraturstudie institutionen för pedagogik och didaktik stockholms universitet.

  1. 1. Tidiga läsinlärningsinsatserLäsa för att lära. : En systematisk litteraturstudie

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elisabeth Nyman; [2023]
    Nyckelord :elever i riskzon; läsinsats; intervention; läsinlärning;

    Sammanfattning : Denna sysematiska litteraturstudie bygger på 12 aktuella vetenskapliga artiklar. Syftet med studien är att undersöka och sammanställa aktuell forskning kring tidiga insatser i läsinlärning med elever i riskzon för lässvårigheter i förskola och i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. Det relationella i en mål- och resultatstyrd förskola : - En flerdimensionell väv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Långström; [2023]
    Nyckelord :ECE; Teacher-child interaction; Relationer; förskola; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Abstract Syftet var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande relationella aspekter i en förskolekontext, med betoning på det relationella i de mellanmänskliga interaktionerna, vad ett relationellt perspektiv kan ses betyda för barns utveckling och lärande. Detta i förhållande till den helhet på omsorg, utveckling och lärande som skrivs fram i förskolans läroplan. LÄS MER

  3. 3. Tillsammans är vi starkare! : En systematisk litteraturstudie av interventioner med syfte att stärka social förmåga med kamratstöttning som metod

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Fohlin Lisa; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Social competence and the ability to connect with other people are widely considered as important skills to master. This study examines how current pedagogical research enacts and describes interventions to improve social ability in early childhood education using peer learning. LÄS MER

  4. 4. Projektledning - Kompetens i utveckling : En kompetensutvecklingsmodell för projektledare

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Mikael Rask; [2010]
    Nyckelord :Projektledning; Projektstyrning; Projektledare; Kompetens; Kompetensutveckling; Kompetensutvecklingsmodell; Lärande; Pedagogik; Arbetslivslärande; Erfarenhetslärande; Erfarenhetsbaserat lärande; Lärandespiral.;

    Sammanfattning : Projektledares kompetens utgör en av de främsta framgångsfaktorerna för ett väl genomfört projekt. Genom att matcha projekt efter deras komplexitet med projektledare som besitter rätt kompetens hoppas företag öka sannolikheten för att projekten ska lyckas gå i mål inom tids- och kostnadsram. LÄS MER