Sökning: "litteraturstudie läroplan svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden litteraturstudie läroplan svenska.

  1. 1. Skönlitteratur i klassrummet i 2000-talets gymnasieskola : En systematisk litteraturstudie av urvalet av skönlitteratur i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Ejdefur; Malin Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; gymnasiet; skönlitteratur; tider; århundraden; svenska och internationella verk; författare; läroplan; LPF94; LGY11;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka användningen av skönlitterära verk i 2000-talets gymnasieskola kopplat till Läroplanerna för de frivilliga skolformerna från 1994 (LPF94) och Läroplanen för gymnasiet från 2011(LGY11) i ämnet svenska. Målet är att undersöka dels hur läroplanernas krav på svenska och internationella verk ser ut i vissa skolor och gymnasieklasser, dels hur läroplanernas skrivelser om skönlitterära verk från olika tider tillgodoses i gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 2. Lärares utmaningar med att undervisa om programmering i teknikämnet för årskurs 4–6 : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Lager; Matilda Störby; Saga Ahnstedt; [2022]
    Nyckelord :Programming; curriculum; challenges; technology teacher; Programmering; läroplan; utmaningar; tekniklärare;

    Sammanfattning : Programmering implementerades formellt i juli 2018 i den svenska läroplanen. Litteraturöversikten som beskrivs i denna artikel undersöker vilka utmaningar tekniklärare upplever med den nya reformen. Under databearbetningen identifierades flera utmaningar. Ett av huvudfynden är lärares upplevda bristande yrkeskunskap. LÄS MER

  3. 3. En litteraturstudie om hur klimatundervisningen skiljer sig mellan olika länder : Vad beror det på och vilka konsekvenser kan det ha på högstadieelever?

    L1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anton Tärnström; Hugo Sahlin; [2022]
    Nyckelord :Klimatångest; Klimatundervisning; Geografi; Klimatfrågan; Läroplan; Högstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur undervisning om klimatet framställs på högstadiet i olika länder runt om i världen, vad skillnaderna mellan länderna beror på samt vad för konsekvenser klimatundervisningen kan få på elever. Litteraturen som studien är baserad på kommer från olika länder som varit ledande inom forskning för klimatundervisning. LÄS MER

  4. 4. Programmera mera i matematikundervisningen : En litteraturstudie om användningen av programmering i matematikundervisning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Natalie Bäverholt; Sanna Hultman; [2022]
    Nyckelord :Programmering; Matematikundervisning; Digitala verktyg; Scratch;

    Sammanfattning : Programmering blev en del av den svenska grundskolans läroplan 2019 genom att skrivas in i matematikämnets kursplan. Därför är det viktigt att lärare vet hur de kan undervisa om detta. Dessutom kräver en stor andel av samhällets yrken en viss del av programmeringskunskap. LÄS MER

  5. 5. Det avsedda och det faktiska svenskämnet i Lgr11 : En litteraturstudie om svenskämnets konstruktioner i Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Myriam Sidibé Kone; [2022]
    Nyckelord :Lgr11; skrivande; litteratur; bildning; demokrati; grundskolans senare år; svenskämnet; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien har varit att genom en sammanställning av tidigare forskning undersöka svenskämnets konstruktioner i läroplanen för grundskolans årskurs 7–9, med fokus på den inledande delen, ämnets syfte och centralt innehåll. Den frågeställning som formulerades för att besvara syftet handlar om i vilken utsträckning svenskämnet i Lgr11 framställs som litteraturhistoriskt bildningsämne, färdighetsämne och erfarenhetsbaserat ämne. LÄS MER