Sökning: "litteraturstudie läs och skrivsvårigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden litteraturstudie läs och skrivsvårigheter.
1. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER
2. Hjälpa eller stjälpa. Att skriva på dator : En systematisk litteraturstudie om för- och nackdelar med digitalt skrivande samt vilken inverkan det kan ha på elevers texter i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Dagens samhälle blir mer och mer digitaliserat och skolan är inte en plats där man kan undkomma den digitala verkligheten. Då digitaliseringen ökar uppkom frågor om hur detta påverkar elever i skolan. LÄS MER
3. Sjuksköterskors upplevelser av att möta personer med intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Intellektuell funktionsnedsättning är en funktionsnedsättning som 1–3% av världens befolkning lever med. Diagnosen varier mellan olika personer men kan yttras med svårigheter i till exempel; sociala interaktioner, läs och skrivsvårigheter, utmanande att utföra praktiska sysslor eller inlärningssvårigheter. LÄS MER
4. Samband språkstörning och skrivsvårigheter : - en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Katarina och Larsson, Hanna (2021). Samband språkstörning och skrivsvårigheter – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
5. Lärares digitala kompetens i läs- och skrivundervisningen : - Hur skapas en lyckad undervisning med digitala verktyg?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie belyser hur viktigt det är att lärare har en bred kompetens kring digitala verktyg. Den digitala kompetensen i läs- och skrivundervisningen krävs för att skapa lärorika lektionstillfällen för eleverna. En bred digital kompetens ökar chanserna till att kunna lösa problem som eventuellt kan uppstå med tekniken. LÄS MER