Sökning: "litteraturstudie metod samhällsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden litteraturstudie metod samhällsvetenskap.

  1. 1. Samtalet som strategi i det flerspråkigaklassrummet –en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Lagerlöf; Maria Norberg; [2020]
    Nyckelord :Samtalet; flerspråkig; språk- och kunskapsutveckling; monolog; transspråkande; gruppsamtal; undervisning.;

    Sammanfattning : Undersökningsmaterialet består av två avhandlingar och fem vetenskapliga artiklar medrelevans för studiens inriktning. Syftet med studien är att undersöka huruvida olikasamtalsformer kan användas i undervisning i den flerspråkiga skolan. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa naturvetenskap genom lek : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Söderström; Mikael Andersson; [2020]
    Nyckelord :Natural Science; Play; Learning Through Play; Preschool; Teach; Sociocultural; Naturvetenskap; Förskola; Science; Learning Science; Early Childhood Education;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie behandlar naturvetenskaplig undervisning i förskolan genom lek som metod. Studiens fokus ligger på att undersöka om samt hur barns lek kan användas i undervisningssammanhang, med inriktning mot naturvetenskap. LÄS MER

  3. 3. Alla barn har rätt till stöd : En systematisk litteraturstudie om barns stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Albertsson; Sandra Johansson; [2019]
    Nyckelord :Alla barns rätt till stöd; förskola; likvärdighet; stöd och särskilt stöd; specialpedagogik; individualistiska perspektivet; alternativa perspektivet; dilemmaperspektivet; kategoriseringar; normer; barnsyn; relationer;

    Sammanfattning : Barn i behov av stöd är ett aktuellt ämne i dagens samhälle. Stödet kopplas ofta till specialpedagogik och barn med diagnoser men rätten till stöd bör istället ses som en rättighet för alla barn för att tillgodogöra sig utbildningen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att främja jämställdhet och motverka könsmönster -En forskningsöversikt som belyser lärares utmaningar med värdegrundsuppdraget i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Albrektsson; Moa Helgesson; [2019]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; könsmönster; lärare; normer; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett av lärares komplexa uppdrag i arbetet med värdegrunden mer specifikt; uppdraget att främja jämställdhet och motverka könsmönster. 2018 reviderades läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11). Syftet var att förtydliga lärares jämställdhetsuppdrag. LÄS MER

  5. 5. Det mångkulturella klassrummet! : -En litteraturstudie om inkludering, skolsamverkan och de didaktiska utmaningar läraren ställs inför i sin yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Schiöld; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; second language; multicultural classroom; multilingual school; Inkludering; mångkulturellt klassrum; svenska som andraspråk; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad forskningen säger om hur elever med svenska som andraspråk inkluderas i det svenska klassrummet. I detta ligger även att klargöra samverkans betydelse samt lärarens utmaningar att inkludera elever med mångkulturalitet. LÄS MER