Sökning: "litteraturstudie specialpedagogik matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden litteraturstudie specialpedagogik matematik.

  1. 1. Matematikångest hos elever i högstadium och gymnasium. Ett urval av manifestationer, konsekvenser och aspekter av undervisningen som har intresserat forskningen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Carlander; [2022-12-14]
    Nyckelord :matematikångest; elever; lärare; beteende; metoder; samarbeta; feedback; samtala; mindfulness;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att få kunskap om vad forskningen behandlar vad gäller hur matematikångest tar sig i uttryck, dess konsekvenser och undervisningens betydelse. Metod: Examensarbetet innefattar en allmän litteraturstudie, som syftar till att ge en bild över forskningsläget i ämnet matematikångest hos elever på högstadium och gymnasium. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar med inkluderande arbete i matematikundervisning, för elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Karlsson; Viktoria Fleron Vilsmyr; [2020]
    Nyckelord :Anpassad; Exkludering; gymnasiet; Upper Secondary; Individualisering; Inkludering; intergrering; matematiksvårigheter; specialpedagogik; särskilt stöd; undervisning;

    Sammanfattning : I denna literaturstudie undersöks forskningsfrågan Vilka utmaningar finns det med inkluderande arbete i matematik för elever i behov av särskilt stöd? Syftet med litteraturstudien är att få en överblick över de utmaningar som finns för elever med matematiksvårigheter vid inkludering i helklassundervisning i matematik. I litteratursökningen har processen utgått både från nationell och internationell forskning inom detta område för att få en bred bild över det inkluderande arbetet i skolan och dess variation. LÄS MER

  3. 3. Vetenskaplig grund för äldre elever? : Specialpedagogisk forskning inom ämnet matematik för elever i gymnasieåldern (16-22 år)

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Bodil Johansson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; matematik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks vilken specialpedagogisk forskning som finns i matematik för elever i gymnasieåldern via en systematisk litteraturstudie. Granskningen av empirin har skett med hjälp av en komparativ kunskapskritisk analys som har besvarat frågeställningar om bland annat vilket innehåll och vilken metod som använts i de granskade studierna. LÄS MER

  4. 4. Att upptäcka och arbeta med elever som har matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Minette Söderstierna; [2006]
    Nyckelord :kartläggning; matematiksvårigheter; översiktsdiagnos; Inkluderande undervisning; klasslärare; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att få inblick i hur jag som undervisande lärare kan upptäckaoch arbeta med elever i matematiksvårigheter, inom gruppen, alltså inkluderandeundervisning. En litteraturstudie är genomförd som i huvudsak berört Adler, Magne,Ljungblad, Malmer samt Engström. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskap för elever i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie av lärares naturvetenskapliga undervisning för elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Cerne; [2005]
    Nyckelord :Education; Elever i behov av särskilt stöd; naturvetenskap; specialpedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur lärare organiserar och anpassar naturvetenskaplig undervisning för elever i behov av särskilt stöd. Målet var att finna de centrala teman som framkom i lärarnas berättelser av sin verksamhet. LÄS MER