Sökning: "litteraturstudie- adhd skola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden litteraturstudie- adhd skola.

  1. 1. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jenny Jansson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Attention deficit hyperactivity disorder; parents; lived experience; nursing; stress;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER

  2. 2. Vuxnas erfarenheter av att leva med ADHD : En litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Mikaela Kågström; Elin Wolmeskog; [2021]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; adults; lived experiences; literature review; attention deficit hyperactivity disorder; levda erfarenheter; litteraturstudie; vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk sjukdom. Klassiska symtom för ADHD är bristande impulskontroll, hyperaktivitet samt koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  3. 3. ADHD och autism i skola

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Qasin Abdullahi; Philip Gustafson Roos; [2019]
    Nyckelord :ADHD; autism; funktionsvariation; pedagogiska strategier; ekologiska modell; TEACCH; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, we investigate how students with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) and autism experience the school and what facilities, methods and strategies that exist to help these students. The study will contain facts about ADHD and autism, as well as information about the shortcomings and difficulties that exist in the school. LÄS MER

  4. 4. Inkludering och förutsättningar för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helene Jonsson; Annelie Brodell; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; förutsättningar; lärande; behov; utvecklingsstörning; ADHD; autism;

    Sammanfattning : Vi är båda verksamma inom grundsärskolan och utgångspunkten för detta arbete har varit de svårigheter som vi uppfattat kring inkludering av elever med utvecklingsstörning och någon typ av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Då NPF är ett omfattande forskningsfält har vi valt att begränsa arbetet till utvecklingsstörning och ADHD och/eller autism. LÄS MER

  5. 5. Från rastlösa ben till brottsling? : En systematisk litteraturstudie om ADHD och kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Sofia Eriksson; Hanna Wikås; [2018]
    Nyckelord :ADHD; kriminalitet; association; komorbiditet; utanförskap; normbrytande beteende;

    Sammanfattning : Avvikande beteende sett utifrån samhällets norm kan uttrycka sig på olika sätt och innebära konsekvenser för individen. För ungdomar med ADHD kan svårigheter med integrering i omgivningens strukturer och sociala arenor påverka dem i negativ bemärkelse. LÄS MER