Sökning: "litteratursyn"
Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade ordet litteratursyn.
11. Kampen om kanon : En diskursanalys av kanondebatten i svensk press 2010-2020
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Denna undersökning analyserar de framträdande problemformuleringar, frågor och perspektiv som präglat kanondebatten i svensk press 2010–2020. Syftet är att förstå hur dessa kommit till uttryck samt relatera dem till svenskämnet med särskilt fokus på den litteratursyn som möter i ämnet i läroplanen för gymnasiet, Gy-11. LÄS MER
12. Litteraturintroduktioner. En enkätstudie om lärares användning av litteraturintroduktioner
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få större kunskap om hur arbetet med skönlitteratur introduceras av lärare i skolorna idag inom ramen för svenskämnet på och högstadiet och gymnasiet. Forskningsfrågorna som behandlas i studien är vilka metoder som används på högstadiet/ gymnasiet idag när litteratur introduceras och om några skillnader går att utläsa mellan högstadiet och gymnasiets introduktionsmetoder. LÄS MER
13. Låttexten i fält : Åsikter om låttexten som litteratur i debatten om Bob Dylans nobelpris i svenska dagstidningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : När Svenska Akademien år 2016 tilldelade Bob Dylan nobelpriset i litteratur väcktes en enorm debatt i svenska tidningar rörande frågan ifall priset kan tilldelas en musiker och ifall låttexten går att betrakta som litteratur. I denna uppsats undersöks vilka argumenten i debatten var för och emot låttexten som litteratur. LÄS MER
14. Vem är kritiker i dag? : En jämförande studie av litteraturrecensioner i dagspress och på internet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur amatörkritik på internet och sociala medier skiljer sig från kritik i traditionella medier av professionella kritiker. I vår undersökning har vi specifikt fokuserat på litteraturkritik. LÄS MER
15. Monster i klassrummet : Fantasy och skräck i gymnasiets litteraturundervisning
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Lärare har svårt att välja och motivera sina val av litteratur i svenskundervisningen. Frågan är om de ska använda sig av endast kanonlitteratur, eller även populärlitteratur som skräck och fantasy. LÄS MER