Sökning: "litteraturteori"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade ordet litteraturteori.

  1. 16. Enforcing Patriarchal Values : A socialist feminist analysis of the characters of Offred and Serena Joy in Margaret Atwood's novel The Handmaid's Tale

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Andrea Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Margaret Atwood; The Handmaid’s Tale; dystopia; feminism; socialist feminism; color symbolism; Margaret Atwood; Tjänarinnans berättelse; dystopi; feminism; socialistisk feminism; färgsymbolik;

    Sammanfattning : This essay shows how Margaret Atwood’s novel The Handmaid’s Tale (1985) functions as a critique of patriarchal society as it depicts a dystopic, dismantled society where women are divided into societal groups on biological grounds. Based on socialist feminist literary theory, an analysis is carried out of two of the female characters, Offred and Serena Joy, who are both oppressed by a patriarchal, totalitarian government; an oppression that is manifested in different ways. LÄS MER

  2. 17. Den värdefulla kanon : En studie av den litterära kanon som förmedlare av nationella värden och som ett medium för gemensam kulturell identitet i skola och utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Söderlund; [2018]
    Nyckelord :intersektionalitet; kanon; kanondebatten; Kristdemokraterna; kulturarv; litterära urval; skolans värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att pröva det som antas vara det svenska litterära kulturarvets eventuella gestaltningar av gemensamma nationella värden. Detta görs med utgångspunkt och bakgrund i den politiska debatten kring förslaget om införandet av en nationell litterär kanon i skolan. LÄS MER

  3. 18. En empirisk studie om strategiaktivering vid textsamtal om fiktionstexter och faktatexter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fereshteh Heravi; Rwan Kadhem; [2018]
    Nyckelord :strategier; strategiaktivering; textsamtal; fiktionstexter; faktatexter;

    Sammanfattning : Inledning: Tidigare forskning har visat att strategiaktivering är att föredra eftersom sådan hjälper elever att få en bättre förståelse för texter. Vår tidigare kunskapsöversikt visar att tidigare forskning inte tydligt skiljer på strategiaktivering vid läsning av fiktionstexter respektive faktatexter och det är få studier gjorda om detta i en svensk kontext. LÄS MER

  4. 19. Norm eller obestämd form? : En analys av norm och avvikelse gällande genus, etnicitet och sexualitet i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ann-Sofie Grönborg; Anna Renberg; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; barnlitteratur; familjekonstellationer; genus; etnicitet; sexualitet; normer; avvikelser;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur familjekonstellationer med avseende på genus, etnicitet och sexualitet framställs i nyutgiven skönlitteratur för barn i åldrarna 10–12 år, och hur gestaltningarna korrelerar med värdegrunden i läroplanen Lgr 11. De teorier som använts till analysen är dekonstruktion, feministisk litteraturteori, postkolonialism och queerteori, där dekonstruktion även fungerat som metod. LÄS MER

  5. 20. Sorg, terapi och omöjliga beslut – erfarenheten The Last of Us : Inlevelse, experientialitet och identitetsutvecklande insikter i narrativa datorspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Paul Nielsen Isho; [2018]
    Nyckelord :involvement; immersion; experience; narrative experientiality; narrative computer games; The Last of Us; envisionment.; inlevelse; immersion; erfarenhetsskapande; narrativ experientialitet; narrativa datorspel; The Last of Us; föreställningsvärldar.;

    Sammanfattning : Vår utforskning av fiktionens världar kan fördjupa vår förståelse för oss själva, varandra och vår omvärld. Syftet för denna litteraturstudie är att nå en förståelse för hur narrativa datorspel kan ge upphov till dessa identitetsutvecklande insikter och hur litteraturundervisningen kan stödja elevernas vägar till att nå fram till dem. LÄS MER