Sökning: "litteraturvetenskap stockholms universitet"

Visar resultat 21 - 22 av 22 uppsatser innehållade orden litteraturvetenskap stockholms universitet.

  1. 21. Existerar det en pedagogisk, estetisk eller funktionell barnbokskanon i förskolan?

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Anette Nilsson; [2009]
    Nyckelord :kanoniseringsprocess; barndomsföreställning; diskurs; förskola; barnlitteratur; estetik; pedagogik; funktionell;

    Sammanfattning : Jag har studerat frågeställningarna: existerar det en barnbokskanon i förskolan, hur ser den i så fall ut och efter vilka kriterier är denna barnbokskanon konstruerad? Jag har med ett cultural studies perspektiv använt en kombination av metoder, som litteraturanalyser, empirisk studie och litterära näranalyser samt beaktat delar av olika vetenskapliga områden, som litteraturvetenskap, pedagogik och psykologi i en barnkulturell kontext. Utifrån analys av tidigare forskning, och utlåningsstatistik hävdar jag att valet av barnböcker följer ett konventionellt mönster. LÄS MER

  2. 22. Dealing with Dragons - parodi eller travesti på de klassiska sagorna?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet; Institutionen för litteraturvetenskap och idéhistoria; Avdelningen för litteraturvetenskap

    Författare :Cecilia Göthe; [2008]
    Nyckelord :parodi; travesti; sagor; klassiska sagor; hypertext; hypotext; transformation; direkt transformation; indirekt transformation; dubbelt tilltal; Patricia C. Wrede; Genette; Zipes; Grimm; The Enchanted Forest Chronicles; Dealing with Dragons; Prinsessa söker drake;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en närläsning av Patricia C. Wredes bok Dealing with Dragons och undersöker huruvida boken i fråga är en parodi eller travesti på de klassiska sagorna, t.ex. Törnrosa och Askungen. LÄS MER