Sökning: "litteraturvetenskapliga begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden litteraturvetenskapliga begrepp.

  1. 1. ”Detta drömmars sköte en slöja till ormars näste” : En studie av det intermediala berättandet i Vildhjartas konceptalbum Måsstaden under vatten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Felix Ringmyr; [2023]
    Nyckelord :Black metal; death metal; progressive metal; djent; Vildhjarta; darkness; intermedial studies; thall; Black metal; death metal; progressive metal; djent; Vildhjarta; mörker; intermedialitet; thall;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate intermedial studies and to analyze the intermedial narrative that appears out of the cooperation between music, lyrics and song cover of the Swedish progressive djent metal band Vildhjarta. The narrative that appears out of the intermedial cooperation between the medias is then analyzed with literal studies and narratological concepts to put intermedial studies into a bigger context. LÄS MER

  2. 2. „Mir wird bewusst, dass ich außerhalb dieses Viertels keinen Menschen kenne…“ : Eine Analyse der Artikulationsräume im Roman Beschreibung einer Krabbenwanderung von Karosh Taha.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Jochen Brusberg; [2022]
    Nyckelord :Postkoloniale Theorie; Kulturelle Differenz; Hybridität; Migration; Artikulationsraum;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker romanen „Beschreibung einer Krabbenwanderung“ av Karosh Taha med hjälp av postkoloniala teorier. I analysen fokuseras på hur huvudaktören Sanaa möter normer och synvinklar i sina diskurser med andra hybrida subjekt i det Tredje rummet (Artikulationsraum), omförhandlar tankesätt och transformeras mot nya möjligheter och därmed ett mer självständigt, oberoende liv. LÄS MER

  3. 3. Tänka och lära om litteratur : En studie av litteratursamtal i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Magnus Larsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching; literature; literature discussion; sociocultural theory; interaction; language use; literary analysis; Didaktik; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; sociokulturell teori; litteratursamtal; interaktion; språkligt användande; tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utveckla kunskap om undervisning och lärande av skönlitterär tolkning genom litteratursamtal i gymnasieskolan. Litteratursamtal har observerats och analyserats utifrån litteraturteoretiska antaganden och sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  4. 4. ”Just nu ser jag bara möjligheter!” En studie om skönlitteratur inom ämnet hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen för årskurs 7-9

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :narrative imagination; fiction; home and consumer studies; didactic potential; reading act; didactic reading act; creative reading; equality; book talk; skönlitteratur; hem- och konsumentkunskap; didaktisk potential; kreativ läsning; narrativ fantasi; läsart; didaktisk läsart; boksamtal; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen för årskurs 7-9 ser att skönlitteraturen kan ha för att närma sig lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet samt undersöka hur ett arbete med skönlitteraturen som grund kan ta sig uttryck inom hem- och konsumentkunskapsundervisningen på lärarutbildningen. Två frågeställningar har legat som grund för uppsatsen: Vilka möjligheter och utmaningar kan skönlitteraturen erbjuda när lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen ska arbeta med lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet? Hur kan undervisningen kring jämställdhet och jämlikhet i ämnet hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen ta sig uttryck när den skönlitterära texten blir utgångspunkt? Intervjuer och gruppsamtal har använts för att samla in empiri och materialet har sedan diskuterats utifrån följande teoretiska begrepp – didaktisk potential, narrativ fantasi, kreativ läsning och didaktisk läsart. LÄS MER

  5. 5. Boksamtalet som en enhet : En kvalitativ studie om sex elevers uppfattningar omboksamtalets påverkan på läsförståelse och läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Glemme; Mats Alm; [2022]
    Nyckelord :boksamtal; textsamtal; läsförståelse; läslust; läsmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka sex elevers uppfattningar om boksamtal, med fokuspå deras läsförståelse och läslust. Detta görs inom ramen för läsprojektet 16-årsboken påKullagymnasiet i Höganäs och utifrån boksamtal om ungdomsboken Bergtagen avCamilla Sten (2020). LÄS MER