Sökning: "liu barn"

Visar resultat 1 - 5 av 843 uppsatser innehållade orden liu barn.

  1. 1. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  3. 3. Optimalt lärande : Spelifiering och visualisering av entalsaritmetik för barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Benjamin Sundvall; Oscar Wahllöf; Sebastian Olsson; Joakim Andersson; Simon Giselsson; Amanda Sandberg; Michelle Galin; Parisa Khedri; Ture Wramner; Ludvig Jealmo; [2023]
    Nyckelord :Optimalt lärande; Spelifiering; Visualisering;

    Sammanfattning : En viktig del av grundskolans utbildningsplan är att lära ut grunderna i matematik ochatt få elever att automatisera de fyra grundläggande räknesätten. Det finns en korrelationmellan inlärning av dessa kunskaper i tidig ålder och framgång i framtida matematiskutbildning. LÄS MER

  4. 4. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  5. 5. “Jag trodde inte på att någonting kunde hjälpa mig då” : Upplevelser av vård och bemötande av självskadebeteende: En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :August Magnusson; Erika Svensson; [2023]
    Nyckelord :Självskadebeteende; Tematisk analys; Kvalitativt arbete; Barn och Ungdomspsykiatri; NSSI; Psykologisk behandling;

    Sammanfattning : Självskadebeteenden är vanligt förekommande, särskilt bland tonåringar inom psykiatrin. Behandling inriktad specifikt mot självskadebeteenden har under de senaste åren uppmärksammats och undersökts i ökad utsträckning. LÄS MER