Sökning: "liu skapande slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden liu skapande slöjd.

  1. 1. Skapande i relation till hållbar konsumtion : Hur människor som arbetar med skapande i form av hantverk uppfattar och förhållersig till hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Frida Arwidson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att svara på frågeställningarna om hur nuvarande och tidigare studenter på kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet, som arbetar med skapande i form av hantverk, uppfattar och förhåller sig till hållbart skapande och hållbar konsumtion har materialet från fokusgruppsintervjuerna delats in i fyra kategorier. Dessa kategorier är Hållbar design, Hållbara produktionsmönster, Hållbara konsumtionsmönster och Stödjande system. LÄS MER

  2. 2. Kreativitet : vad är det? En studie kring begreppet kreativitet inom skolslöjden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Bejbom; [2013]
    Nyckelord :Kreativitet; kreativ; slöjd; skolslöjd; slöjdundervisning; begreppsanalys;

    Sammanfattning : Begreppet kreativitet omnämns vid flertalet tillfällen i läroplanen för grundskolan, föreskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Det redogörs dock inte för någon definition av begreppet. LÄS MER

  3. 3. "Man ska inte ge besökarna det de vill ha, man ska ge dem det de behöver" : En studie av utställningsarrangörers motiv och budskap kring slöjd- hantverk och konsthantverksutställningar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Karin Tunel; [2013]
    Nyckelord :slöjd; hantverk; konsthantverk; utställning; utställningsarrangör; motiv; budskap;

    Sammanfattning : Att välja att leva på sitt skapande kan för många vara det mest självklara och lustfyllda. Samtidigt lever vi i en digital värld där industrier spottar ur sig massproducerade föremål som blir ett alternativ till slöjden, hantverket och konsthantverket. LÄS MER

  4. 4. Förskolan slöjdar? : Pedagogers uppfattning av barns textila kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sanna Lager; [2012]
    Nyckelord :Förskola; förmåga; förskolepedagoger; skapande lek; slöjd.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket textilt slöjdande som finns på förskolan och om det varierar vad barnen får lära sig. Jag har dessutom undersökt vad litteraturen och läroplanerna i skola och förskola anser om slöjdande med barn och hur gamla barnen bör vara när de börjar skapa/slöjda. LÄS MER

  5. 5. Spelar det någon roll? : en litteraturstudie om slöjdlärarprofiler som en del i att förstå det specifika med att vara lärare i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Anna Svensson; [2011]
    Nyckelord :Slöjdlärare; slöjdundervisning; lärarroll; lärartyper; lärarprofiler.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur olika kategoriseringar av lärarprofiler kan vara till hjälp att ge förståelse för vad det innebär att vara lärare i slöjd. En komparativ innehållsanalys används som metod då en jämförelse mellan kategoriseringar gjorda av tre slöjdforskare och tre forskare inom annan didaktisk forskning sker. LÄS MER