Sökning: "liu slöjd"
Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden liu slöjd.
11. Är slöjden grönare på andra sidan? : En komparativ litteraturstudie av slöjdämnet i Sverige och Finland, år 1–9
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : I denna komparativa litteraturstudie jämför vi Sverige och Finlands respektive utbildningsväsende. Vi undersöker vad som gör Finland till ett framgångsrikt land inom slöjdutbildning, och om Sverige kan lära av Finlands exempel. LÄS MER
12. Slöjdundervisning och matematisk kunskap : Hur elever och lärare använder skisser och matematiska beräkningar i slöjd i grundskola och grundsärskola
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Elever i grundskolans- och grundsärskolans slöjdundervisning använder matematik som ett redskap för att föra sitt arbete framåt. I Lgr 11 står det att eleven i sin undervisning ska möta två- och tredimensionella skisser samt genomföra matematiska beräkningar kopplat till skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar. LÄS MER
13. Skapande i relation till hållbar konsumtion : Hur människor som arbetar med skapande i form av hantverk uppfattar och förhållersig till hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : För att svara på frågeställningarna om hur nuvarande och tidigare studenter på kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet, som arbetar med skapande i form av hantverk, uppfattar och förhåller sig till hållbart skapande och hållbar konsumtion har materialet från fokusgruppsintervjuerna delats in i fyra kategorier. Dessa kategorier är Hållbar design, Hållbara produktionsmönster, Hållbara konsumtionsmönster och Stödjande system. LÄS MER
14. Varför slöjdar människor? : Drivkrafter till att slöjda undersöks genom textanalys av tidskriften Hemslöjd
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsens syfte är att utforska och belysa fenomenet att slöjda. Det görs genom textanalys av slöjdare och deras drivkrafter till att slöjda. LÄS MER
15. Slöjd! Vem bryr sig? : Vem ifrågasätter och försvarar slöjdens existens inom svensk grundskola och på vilka grunder?
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Arbetet strävar efter att klargöra vem som formulerar frågan – varför har vi slöjd i svensk grundskola? och undersöka vilka empiriska evidens som finns till slöjdämnets försvar och ifrågasättande. Är frågan allmänt levande i samhället eller är den ett hjärnspöke skapat av slöjdlärarna själva. LÄS MER