Sökning: "livsberättelser metod pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden livsberättelser metod pedagogik.

  1. 1. Reflektioner över familjespråk : Livsberättelser med fokus på att inte behärska ett modersmål

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Lundvall; [2023]
    Nyckelord :family language; mother tongue; multilingualism; narrative method; linguistic identity; linguistic ability; familjespråk; modersmål; flerspråkighet; narrativ metod; språklig identitet; språklig förmåga;

    Sammanfattning : Young people without extensive knowledge of the family languages risk experiencing alienation and identity crises. This study focuses on two young people and their relationship to the family languages through life story interviews. The participants rate their own language skills low and share how it has affected their upbringing and identity. LÄS MER

  2. 2. "Kom inte och säg att jag inte klarar det för då bevisar jag bara att det går!" : En narrativ studie om upplevelsen att få vara en del av en skola för alla.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Stellansson; Josephine Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Deltagande; “Det livslånga lärandet”; “En skola för alla”; Gymnasiesärskola; Inkludering; Intellektuell funktionsnedsättning; Komvux som särskild utbildning;

    Sammanfattning : Individer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller individer i behov av särskilda insatser vill i allt större utsträckning vara delaktiga och inkluderade i samhället samtidigt som röster höjs för att den arbetskraft som samhället förlorat genom den exkludering som fortfarande fortgår måste ses över (SKL, 2016). Studiens syfte var att undersöka hur elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller elever i behov av särskilda insatser själva beskriver och berättar om sina upplevelser av sina individuella möjligheter till lärande och utveckling inom ramen för “en skola för alla” och tanken om “det livslånga lärandet”. LÄS MER

  3. 3. Att som förälder möta en skola : Berättelser om möten och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelina Berg; [2021]
    Nyckelord :Autism; Kommunikation; Relationell pedagogik; Samarbete; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Berg, Evelina (2021). Att som förälder möta en skola - Berättelser om möten och relationer. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Syftet med denna studie är att undersöka vad ett antal föräldrar berättar om upplevelser av att möta en skola. LÄS MER

  4. 4. Att inte passa in i skolans system : Fem livsberättelser om skolfrånvaro.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helena Björklund; Jängnemyr Maria; [2020]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; hemmasittare; livsberättelser; psykisk ohälsa; samverkan; skolfrånvaro; systemteori; ångest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad skolfrånvaro kan bero på samt vilka faktorer som hade främjat skolnärvaro hos respondenterna som deltagit i föreliggande studie. Studien använde sig av livsberättelse som metod, där fem tidigare hemmasittare i åldern 17-29 år  berättade om sina erfarenheter och upplevelser kring skolfrånvaro samt vad de ansåg hade kunnat hjälpa dem att fullfölja sin utbildning. LÄS MER

  5. 5. Musik som tröst : En studie om betydelsen av musik vid avsked och sorgearbete

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Marianne Viper; [2019]
    Nyckelord :farewell; hermeneutics; qualitative method; interpretation of life; end-of-life music; music therapy; the grieving process; consolation; avsked; hermeneutik; kvalitativ metod; livstolkning; musik i livets slutskede; musikterapi; sorgeprocess; tröst;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utforska betydelsen av musik vid avsked hos sörjande människor. Internationell och skandinavisk forskning inom närliggande områden har i större utsträckning beaktat musikens terapeutiska och psykologiska roll. I Sverige saknas i stort sett forskning inom detta ämne. LÄS MER