Sökning: "livsberättelser"

Visar resultat 11 - 15 av 233 uppsatser innehållade ordet livsberättelser.

  1. 11. Vad har kvinnor för upplevelser och erfarenheter från sina arbetsliv i byggbranschen? : En narrativ undersökning av tre kvinnors berättelser om sina arbetslivserfarenheter från den mansdominerade byggbranschen och hur de återberättar om dessa

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thomas Spreigl; Emil Nikula; [2023]
    Nyckelord :Narrative theory; life story; women; construction industry; identity; Narrativ teori; livsberättelse; kvinnor; byggbranschen; identitet;

    Sammanfattning : Den ojämna könsfördelningen i byggbranschen är än idag en utmaning för att förmå kvinnor att söka sig till, samt stanna kvar i branschen. Tidigare forskning gör det tydligt att det finns ett flertal orsaker till detta och pekar på olika tillvägagångssätt för hur könsfördelningen ska behandlas. LÄS MER

  2. 12. "Från En Kriminell Till Frälst" : En kvalitativ innehållsanalys av en intervju i Framgångspodden med Sebastian Stakset.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Johanna Filis; [2023]
    Nyckelord :coping; livsberättelser; podcast; religion; Sebastian Stakset;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the potential of coping theory in the analysis of a life story presented in a podcast. This was achieved through the following research questions: What aspects are emphasized in Sebastian Stakset's past lifestyle and current life? Which themes in Stakset's life story reveal that the medium used to convey it is a podcast? How does Pargament's coping theory function in the analysis of a life transformation story presented in a podcast? The study employed the methods podcast ethnography and qualitative content analysis to answer these questions, based on the theoretical framework of coping theory, podcast as a tool for individual change, and prior research. LÄS MER

  3. 13. Hur kan vi förstå copingprocessen vid psykisk ohälsa i ljuset av religiös copingteori?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Jacqueline Hanell; [2023]
    Nyckelord :coping; religiositet- andlighet; stress; psykisk ohälsa hälsa;

    Sammanfattning : Alla har en egen personlig livshistoria, det som format och givit de karakteristiska dragen och egenskaper som gör oss till original. I människans historia gömmer sig sårbarhet och längtan, tidiga händelser påverkar livet och svårigheter som uppkommer ska hanteras (Cullberg 2003, 15–16). LÄS MER

  4. 14. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Isaksson; Emma Lindwall; [2023]
    Nyckelord :hermeneutics; learning processes; life story; narrative theory; preschool teachers; youngest children; de yngsta barnen; förskollärare; hermeneutik; livsberättelse; lärprocesser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen?         och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  5. 15. Stressrelaterad ohälsa och gruppbehandling : En kvalitativ studie med fokus på livsberättelser och transformativt lärande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Adéle Aldervall; [2023]
    Nyckelord :Livsberättelser; stressrelaterad ohälsa; utmattningssyndrom; gruppbehandling; livsomvälvande händelse; kommunikativt lärande; förändring av meningsperspektiv; förändrad identitet och transformativt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för och kunskap i de förändringar en människa genomgår i samband med stressrelaterad ohälsa och gruppbehandling. Fokus kommer ringa in och tydliggöra de processer som människorna erfar efter gruppbehandlingen och därefter analysera lärandet betydelse i dessa processer. LÄS MER