Sökning: "livsberättelser"
Visar resultat 11 - 15 av 233 uppsatser innehållade ordet livsberättelser.
11. Vad har kvinnor för upplevelser och erfarenheter från sina arbetsliv i byggbranschen? : En narrativ undersökning av tre kvinnors berättelser om sina arbetslivserfarenheter från den mansdominerade byggbranschen och hur de återberättar om dessa
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den ojämna könsfördelningen i byggbranschen är än idag en utmaning för att förmå kvinnor att söka sig till, samt stanna kvar i branschen. Tidigare forskning gör det tydligt att det finns ett flertal orsaker till detta och pekar på olika tillvägagångssätt för hur könsfördelningen ska behandlas. LÄS MER
12. "Från En Kriminell Till Frälst" : En kvalitativ innehållsanalys av en intervju i Framgångspodden med Sebastian Stakset.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologiSammanfattning : The aim of this study is to examine the potential of coping theory in the analysis of a life story presented in a podcast. This was achieved through the following research questions: What aspects are emphasized in Sebastian Stakset's past lifestyle and current life? Which themes in Stakset's life story reveal that the medium used to convey it is a podcast? How does Pargament's coping theory function in the analysis of a life transformation story presented in a podcast? The study employed the methods podcast ethnography and qualitative content analysis to answer these questions, based on the theoretical framework of coping theory, podcast as a tool for individual change, and prior research. LÄS MER
13. Hur kan vi förstå copingprocessen vid psykisk ohälsa i ljuset av religiös copingteori?
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Alla har en egen personlig livshistoria, det som format och givit de karakteristiska dragen och egenskaper som gör oss till original. I människans historia gömmer sig sårbarhet och längtan, tidiga händelser påverkar livet och svårigheter som uppkommer ska hanteras (Cullberg 2003, 15–16). LÄS MER
14. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen? och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER
15. Stressrelaterad ohälsa och gruppbehandling : En kvalitativ studie med fokus på livsberättelser och transformativt lärande
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för och kunskap i de förändringar en människa genomgår i samband med stressrelaterad ohälsa och gruppbehandling. Fokus kommer ringa in och tydliggöra de processer som människorna erfar efter gruppbehandlingen och därefter analysera lärandet betydelse i dessa processer. LÄS MER