Sökning: "livsfråga"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet livsfråga.

  1. 1. Vad är livsfrågor och hur undervisar man kring dem? : Ett arbete som baserat på en enkätundersökning analyserar hur lärare undervisar om livsfrågor inom ämnet religionskunskap på mellanstadiet.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Mathias Hansson; [2021]
    Nyckelord :Religionskunskap; livsfrågor; existentiella frågor; filosofi;

    Sammanfattning : This study examines how teachers in Swedish schools educate students about existential questions. To be more specific, how this is being done in the subject of religious studies in middle school. In the context of Swedish education, these questions are referred to as “livsfrågor”, which literally can be translated to life questions. LÄS MER

  2. 2. ”En livsfråga? Det var en svår fråga” : En studie om ungdomars tankar om livsfrågor i religionskunskapsundervisningen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alma Kongo; [2016]
    Nyckelord :religious education; high school; life questions; young people s life questions; religionskunskap; religionskunskapsundervisning; livsfrågeundervisning; livsfrågor; livsfråga; ungas livsfrågor; ungdomar;

    Sammanfattning : The aim of the thesis was to study young people's thoughts on religious education in high school with a focus on life questions (livsfrågor). In order to achieve the purpose of the thesis the issue was divided into two primary issues: how do young people describe religious education in high school? And how do they reflect on the concept of life questions? And two secondary issues: do young people consider that life questions were a part of religious teaching? And do the young people consider that their life questions were a part of religious teaching? In order to answer the issues five young people were interviewed on questions related to teaching of religion and life questions. LÄS MER

  3. 3. Dödens närvaro : Vad sjunde-, åttonde- och niondeklassare har för uppfattningar om döden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Jessica Rask; [2008]
    Nyckelord :Livsfråga; döden; pilotstudie; återfödelse; paradiset; religionskunskap; religionsundervisning; ande; själen; dödsföreställningar; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Det finns ungdomar som deltar i studien som talar om döden i familjen, med sina kompisar, i skolan och/eller i sina församlingar. Dock är det en betydande andel på 18 % som aldrig har talat med sin familj och 31 % som aldrig talat med sina kompisar om döden. 17 % anser att religionskunskapen i skolan påverkar deras personliga tro. LÄS MER

  4. 4. Livsfrågorna i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mia Lembre; [2006]
    Nyckelord :livsfråga; gymnasiet; svenskundervisning; vad ska jag bli? ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Jag har undersökt på vilket sätt livsfrågor gestaltas i svenskundervisningen på gymnasiet. Det har jag gjort genom att försöka besvara följande tre frågor: ”Hur stor plats har livsfrågorna i svenskundervisningen?”, ”Hur aktualiseras de?” och ”Hur behandlas de?”. LÄS MER

  5. 5. Religionsundervisning för livet : En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Anna Johansson; [2006]
    Nyckelord :Religion; undervisning; lära i religion; lära om och från religion; religionsämnets utveckling; livsfråga; etik; moral; läroplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen Religionsundervisning för livet - En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner, har syftet att redogöra för den utveckling av religionsämnet som skett framförallt från Lgy70 till Lpf94 men även beskriva religionsämnet dessförinnan i skolan, samt att redogöra för hur man kan arbeta med utgångspunkt i moral, etik och livsfrågor i gymnasieskolan och motivera detta arbetssätt utifrån Lpf94 och kursplanen för religionskunskap. Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. LÄS MER