Sökning: "livsfrågor"
Visar resultat 11 - 15 av 210 uppsatser innehållade ordet livsfrågor.
11. ”Jag är själv inte särskilt troende, men jag tycker att religion är viktigt” : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Detta är ett examensarbete i religionsdidaktik med syfte att beskriva hur gymnasieelever som studerar religionskunskap talar om sin uppfattning om religionsämnet och religionens betydelse för dem. Intervjuerna i studien fokuserade på gymnasieelevernas förväntningar på religion, livsfrågor och undervisning. LÄS MER
12. Religionskunskap : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sina elevers erfarenheter av och intresse för religion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa oss i F-3-lärares uppfattningar om sina elevers tidigare erfarenheter av och intresse för religion, och hur detta kommer till uttryck i undervisningen. Den ansats som ansågs vara mest lämplig för studien var en kvalitativ ansats med kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
13. Livsfrågor i skolan=Livsviktigt? : En kvalitativ studie om och hur livsfrågor behandlas inom religionskunskap och elevhälsa i grundskolans senare år
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Målet med denna uppsats var att belysa livsfrågors plats i religionsundervisningen på högstadiet genom religionslärarnas ögon och undersöka om diskussionerna kunde vara ett stöd för eleverna även i det privata livet genom att öka deras självreflektion och livskompetens. Även elevhälsan behandlades i studien för att undersöka om ett samarbete mellan dem och religionslärarna skulle kunna vara möjligt och fruktbart, då de dagligen möter elever i existentiella samtal. LÄS MER
14. Lärares perspektiv på undervisningen om etik och livsfrågor : Hur de tolkar lärandemålen kring det samt säger sig arbeta med det
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this thesis has been to study how teachers interpret the curriculum about ethics and life issues, and how they say to educate about it to find good examples on education on this complex subject. Earlier research has shown that these questions mainly are processed as a reaction of a conflict, and not so much scheduled in class. LÄS MER
15. Elevers läsning och samtal kring livsfrågor : En kvalitativ studie om elevers tankar kring livsfrågor utifrån litteratur och textsamtal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Textsamtal har en viktig roll i undervisningen och för elevernas lärande. Genom att delta i textsamtal kan eleverna utveckla sina läsförmågor, språkligaförmågor och läsförståelseförmågor. LÄS MER