Sökning: "livskunskap i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden livskunskap i förskolan.

  1. 1. Vilken påverkan har familjers knappa ekonomi på barns möjigheter till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kristina Arvidsson; [2015]
    Nyckelord :knapp ekonnomi; likvärdighet; värdegrund; livskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka om barns utbildning i förskolan/skolan påverkas av att komma från en familj med knapp ekonomi. Undersökningen har gjorts genom att intervjua sex pedagoger en från förskolan och fem från skolan. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers tal om föräldrasamverkan i förskolan; Educators views on parental interaction in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Nilsson; Sandra Holmberg; [2013]
    Nyckelord :Ansvar; Delaktighet; Föräldrastödsprogram; Inflytande; Kommunikation; Samverkan; Värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är ta reda på vad föräldrasamarbete innebär för någraverksamma pedagoger och på vilket sätt de skapar möjlighet för föräldrarna att kännasig delaktiga och ha inflytande i verksamheten. Studien har utgått från följandefrågeställningar: Hur arbetar förskolepedagoger för att skapa möjlighet för föräldrarnaatt känna sig delaktiga och ha inflytande i verksamheten? Erbjuder förskolan i frågaföräldrastödsprogram och i så fall på vilket sätt?Genom kvalitativa intervjuer med en förskolechef, fyra förskollärare och en barnskötaresöktes svar på frågeställningarna som ligger till grund för denna studie. LÄS MER

  3. 3. Livskunskap : i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Stina Pernbert; Lisa Sandell; [2012]
    Nyckelord :social kompetens; emotionell kompetens; livskunskap; värdegrund;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrundskapitlet tar vi upp olika författares uppfattning kring huruvida man skall tillämpa livskunskapsundervisning i förskola och förskoleklass. Genomgående för all litteratur och övriga källor som viuppmärksammar i detta kapitel är att samtliga, med undantag för styrdokumenten, har livskunskap som skolämne och socioemotionell utveckling i fokus. LÄS MER

  4. 4. Värdegrund och Livskunskap – en studie om pedagogers och lärares uppfattningar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Michaela Bodin; Sofia Hallner; Emelie Lindell; [2012]
    Nyckelord :Värdegrund; livskunskap; förhållningssätt; avsatt;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi har i studien intervjuat personer som är verksamma i förskola och skola då vi forskare kommer att arbeta med olikaåldersgrupper i framtiden. För att kunna skilja verksamheterna åt har vi valt att benämna de i förskolan för pedagogeroch de i skolan för lärare. LÄS MER

  5. 5. Livskunskap- en väg till barns känslomässiga och sociala utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Broberg; Sandra Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Empati; förskola; känslomässig utveckling; livskunskap; social utveckling;

    Sammanfattning : Vi har i denna undersökning analyserat olika aktiviteter som kan vara lämpliga för arbete med livskunskap inom förskolan. ... LÄS MER