Sökning: "livslångt lärande eu"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden livslångt lärande eu.

  1. 1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Wallin; Linus Röthenbacher; [2024]
    Nyckelord :Digital competence; literacy; social media; didactics; art education; Digital kompetens; litteracitet; sociala medier; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER

  2. 2. LIVSLÅNGT LÄRANDE I SLÖJD : EU:s åtta nyckelkompetenser i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Häggblom; [2023]
    Nyckelord :key competences; lifelong learning; utbildningspolitik; kursplan; läroplan; nordisk jämförelse;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie var att EU:s rekommendation om åtta nyckelkompetenser för livslångtlärande är något som medlems länderna förhåller sig till vid utformning av utbildning. Syftet med undersökningen var att belysa hur nyckelkompetenserna kommer till uttryck i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning. LÄS MER

  3. 3. Vad ska vi med bild till? : En kritisk diskursanalys av tre länders läroplaner med fokus på ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Eva Ekeroth; [2022]
    Nyckelord :Läroplan; bild; Storbritannien; England; Sverige; Finland; diskursanalys; jämförande studie; CDA – Critical Discourse Analysis;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från den didaktiska frågan varför något ska läras eller undervisas i och fördjupar sig i diskurser kring ämnet bild i tre länders läroplaner. Uppsatsens syfte är att utveckla förståelse för och jämföra tre länders läroplaner för grundskolan med avseende på förhärskande diskurser i relation till bildämnet. LÄS MER

  4. 4. Livslång vägledning : En scoping review av internationell forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Svensson; Christoffer Wallin; [2021]
    Nyckelord :Livslång vägledning; karriärvägledning; vägledning; studie- och yrkesvägledning; livslångt lärande;

    Sammanfattning : Livslång vägledning är ett förhållandevis nytt och därtill svårfångat begrepp inom vägledningsområdet. Denna undersökning syftar till att analysera nyligen publicerad internationell samhällsvetenskaplig forskning med fokus på livslång vägledning i termer av förståelse, syfte, mål samt komponenter i tillvägagångssätt att realisera livslång vägledning. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling inom anställningen - problem och lösningar inom civilrätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Caroline Ferngren; [2019]
    Nyckelord :arbetsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Digitization, technology development and globalization mean that Sweden is taking big steps from an industrial society to a knowledge society. In line with this change, the demands on the employee, the employer – and on society increase. LÄS MER