Sökning: "livslångt perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden livslångt perspektiv.

  1. 16. Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Felix Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :teaching; academic librarians; information literacy; sensemaking; lifelong learning; information expert; undervisning; högskolebibliotekarier; informationskompetens; meningsskapande; livslångt lärande; informationsexpert;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen. LÄS MER

  2. 17. Utbildning genom utmaningsbaserat lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandy Addamshill; Alexandar Angelovski; [2022]
    Nyckelord :Challenge based learning CBL ; Problem based learning PBL ; hållbar utveckling; problembaserat lärande; naturvetenskap; utmaningsbaserat lärande; utbildning; teknik.;

    Sammanfattning : Under vfu perioden ht-2021 började vi fundera över vilka metoder lärarna använde sig av i undervisningen för naturvetenskap och teknik. De funderingar vi hade förstärktes efter en gemensam studieresa till Norge där vi fick uppleva nya lärmetoder, bland annat utmaningsbaserat lärande och problembaserat lärande. LÄS MER

  3. 18. “Jag vill att barnen får uppleva lyckan i att vara fysiskt aktiv! - Känna glädjen och stoltheten över sin egen utveckling” : Kvalitativ studie om förskollärares resonemang om fysisk aktivitet kopplat till hälsa och välbefinnande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Eriksson; Therese Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; rörelseglädje; kasam; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Idén till denna undersökning väcktes tidigare under vår utbildning när vi skrev ett arbete som handlade om den fysiska aktiviteten i förskolan. Vi ansåg det intressant att undersöka i vilken utsträckning den fysiska aktiviteten sker samt hur förskollärare ser på fysisk aktivitet för att främja hälsa och välbefinnande hos barnen. LÄS MER

  4. 19. ”Myrstacksmatematik” för livslångt lärande – En studie om kooperativt lärande i lägre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Sundqvist; Karin Wressel; [2022]
    Nyckelord :Grupparbete; samarbete; matematik; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Grupparbete är en återkommande undervisningsmetod i skolan, trots det saknar lärare ofta kunskap om hur samarbete ska organiseras för att leda till elevers utveckling och lärande. Kooperativt lärande (KL) däremot är ett förhållningssätt som bygger på strukturerade samarbeten som enligt forskning visar på positiva resultat för elevers sociala och ämnesmässiga utveckling. LÄS MER

  5. 20. Barn med rätt till särskilt stöd i förskolan : En intervjustudie om förskollärares kunskaper och erfarenheter kring undervisningen med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Livslångt lärande/Encell; Jönköping University/HLK, Praktiknära utbildningsforskning (PUF)

    Författare :Sara Andersson; Caroline Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; likvärdig förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver arbetet att inkludera barn med behov av särskilt stöd i undervisningen. Studien utgick ifrån en kvalitativ metod med standardiserade intervjuer med åtta verksamma förskollärare från olika förskolor inom två kommuner. LÄS MER