Sökning: "livsmedel identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden livsmedel identitet.

  1. 1. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Carl Hylén; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Theory of planned behavior; TpB; Cialdini s principles of influence; brand communication; symbolic branding; social media; advertising; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER

  2. 2. Du är vad du äter - En kvalitativ studie om livsmedelskonsumtion och identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Siri McGarvey; Amanda Hansson Olivius; [2020]
    Nyckelord :Identitet; Konsumtion; Konsumtionsbeteende; Livsmedel; Kunskap; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Du är vad du äter - En kvalitativ studie om livsmedelskonsumtion och identitet. Universitet: Lunds universitet, Institutionen för service management och tjänstevetenskap Kurs: KSMK65 Examensarbete för kandidatexamen VT 2020 Syfte: Syftet med detta arbete är att studera individers konsumtion och icke-konsumtion av livsmedelsprodukter ur ett identitetsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Ha'vre så bra : En kvalitativ studie kring Oatlys roll som aktör på den samtida svenska livsmedelsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Elly Reitsma; Alexander Sundberg; [2018]
    Nyckelord :Oatly; hållbarhet; veganism; coolt; trend; medveten konsument; retorik; marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Dagens konsumtionssamhälle är ständigt under utveckling. Idag kan vi se att företag anpassar sig till denna utveckling. Framförallt har den veganska livsstilen av olika anledningar som djurskydd,miljöhänsyn och hälsa blivit central, varigenom Oatly med sina havrebaserade produkter skapat relevans för en hållbar och medveten konsument. LÄS MER

  4. 4. Ekoföräldern - en studie om svenska småbarnsföräldrars ekologiska livsmedelskonsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alexandra Lehtonen; Johanna Egvärn; [2016]
    Nyckelord :Konsumtion; konsumentbeteende; ekologiskt; livsmedel; drivkrafter; hinder; småbarnsföräldrar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som driver svenska småbarnsföräldrar till och hindrar dem från att konsumera ekologiska livsmedel. Frågeställningarna som besvaras under studien är Vilka faktorer driver svenska småbarnsföräldrar till att konsumera ekologiska livsmedel? och Vilka faktorer hindrar svenska småbarnsföräldrar från att konsumera ekologiska livsmedel? För att undersöka detta har en kvalitativ ansats använts vid genomförandet av studien. LÄS MER

  5. 5. Ansvarsfulla inköp och identitet : en fallstudie om CSR-arbetet på ICA Kvantum Gottsunda

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Oskar Eriksson; Andreas Hedlund; [2015]
    Nyckelord :CSR; inköp; företagsidentitet; företagsimage;

    Sammanfattning : Initiativ inom Corporate Social Responsibility (CSR) har varit ett debatterat ämne inom den företagsekonomiska forskningen under senare decennier. Hittills har ingen allmänt accepterad definition etablerats om vad CSR är och hur det kan tillämpas i strategisk mening inom organisationer och företag. LÄS MER