Sökning: "livsmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 1052 uppsatser innehållade ordet livsmedel.

  1. 1. Jordbruksmarkens värde inför en oviss framtid : En kvalitativ studie om exploateringen av svensk jordbruksmark

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Karin Magnusson; [2020]
    Nyckelord :jordbruksmark; livsmedelstrygghet; klimatförändringar; adaptiv kapacitet; fysisk planering;

    Sammanfattning : Ur både ett globalt och lokalt perspektiv så exploateras varje år stora arealer jordbruksmark till följd av en ökande urbanisering. Denna utveckling sker samtidigt som en ökande befolkning och klimatförändringar förutspås sätta tillgången till brukbar mark och produktionen av livsmedel under allt större press. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars perspektiv på landsbygd och lantbruk : en studie bland gymnasieelever i Sala kommun

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Tilda Magnusson; [2020]
    Nyckelord :kognitiv karta; livsstil; landsbygd; lantbruk; mentimeter; ungdomar;

    Sammanfattning : Framtida generationers uppfattning av landsbygden som plats att bo och arbeta på har en stor betydelse i debatten om framtidens livsmedelsproduktion, men också för Sveriges landsbygder. Kommande generationer måste ha ett intresse av att bo och arbeta på landsbygden om hela Sverige ska leva. LÄS MER

  3. 3. Potato farmers’ decision-making under uncertainty : a study about farmers’ reference points and domain specific risk preferences.

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Daniel Pettersson; [2020]
    Nyckelord :eckel and grossman method; experimet; farmers; potato cultivation; prospect theory; reference point; risk domains; risk preference;

    Sammanfattning : Swedish agriculture has declined for several decades, and for potato cultivation, the decrease has been particularly dramatic. At the same time, Sweden has adopted a national food strategy that aims to increase the production of foodstuff in Sweden. If this strategy is to be realized, the trend of declining production must be reversed. LÄS MER

  4. 4. Det börjar lukta surt... : En semiotisk studie om Oatlys kommunikationsstrategier i reklamkampanjen Spola mjölken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Gustafsson; Amanda Ingvarsson; [2020]
    Nyckelord :semiotic study; Oatly; sustainability; legitimacy theory; DotCool; semiotics; rhetoric; commercial; advertising; visual communication; strategy; semiotisk analys; Oatly; hållbarhet; legitimitet; DotCool; semiotik; retorik; reklam; marknadsföring; visuell kommunikation; reklamfilm; strategi;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är miljön ett viktigt och mycket omdebatterat ämne, och att välja hållbara livsmedel har blivit hög prioritet för många, vilket mynnar ut i en hög efterfrågan hållbara och inte minst veganska råvaror. Veganska alternativ till mjölk, exempelvis havredryck, har därför framtagits och anses vara ett bra alternativ för den som värnar om både miljö och hälsa. LÄS MER

  5. 5. Kunskaper om och attityder till E-nummer : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Selin Sungur; [2020]
    Nyckelord :E-numbers; food additives; E-nummer; livsmedelstillsatser;

    Sammanfattning : Bakgrund E-nummer, som är tillsatser i många olika livsmedel och produkter, har sedan länge funnits i Europa. Vid 1960-talet introducerades ett E-klassificeringssystem för att skydda konsumenterna mot möjliga livsmedelsrelaterade risker. LÄS MER