Sökning: "livsmedel"

Visar resultat 11 - 15 av 1138 uppsatser innehållade ordet livsmedel.

  1. 11. Användning, syfte och klassificering av proteinprodukter i relation till subjektiva normer : En kvantitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap; Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Lizette Gustafsson Vestling; Molly Möller; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Forskning har visat att syftet med användning av proteintillskott ofta är förknippat med träning, hälsofrämjande effekter och träningsresultat. Det finns ingen tydlig definition eller klassificering av dessa produkter, vilket gör det svårt att jämföra studier. LÄS MER

  2. 12. Fångade i ett plastnät : en studie om matsvinn från apelsiner

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Caroline Malthed; [2020]
    Nyckelord :livsmedelsbutiker; butikssvinn; citrusfrukter; blodapelsiner; livsmedelsförpackning;

    Sammanfattning : Världens befolkning beräknas år 2050 uppgå till 9,7 miljarder människor vilket kommer att ställa höga krav på ett säkert livsmedelssystem som kan leverera mat på ett hållbart sätt. Samtidigt slängs idag cirka 1,3 miljarder ton livsmedel i världen vilket utgör en tredjedel av all mat som produceras. LÄS MER

  3. 13. Kvinnligt och manligt företagande : lantbrukarnas syn på olikheter och möjligheter i de gröna näringarna

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

    Författare :Cecilia Olander; Hanna Broo; [2020]
    Nyckelord :företagande; kvinnligt; manligt; gröna näringarna; genus; obetalt arbete; föräldraledighet; entrepreneur; female; male; agriculture; gender; un-paid work; parental leave;

    Sammanfattning : De gröna näringarnas roll i samhället är viktig. Branschen bidrar med sysselsättning för hundratusentals människor, producerar livsmedel, bränsle, energi, biologisk mångfald, öppna landskap och ger chans till liv i hela Sverige. LÄS MER

  4. 14. Vegan eller växtbaserad : produktkommunikationens betydelse för konsumenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotte Green; [2020]
    Nyckelord :Product communication; vegan; plant-based; animal consumption; consumer behavior; consumption patterns; behavior change; sustainable consumption; online asynchronous focus group; Theory of planned behavior; Produktkommunikation; vegan; växtbaserad; animaliekonsumtion; konsumentbeteende; konsumtionsmönster; beteendeförändring; hållbar konsumtion; asynkron online-fokusgrupp; Theory of planned behavior;

    Sammanfattning : Konsumtion av animaliska livsmedel är ett område som får allt mer fokus och utrymme i media och samhällsdebatt på grund av dess negativa miljöpåverkan. Med utgångspunkt i marknadsföringens potential att påverka konsumenters dagliga livsmedelsval är uppsatsens syfte att utforska attityder och associationer kring begrepp som vanligen används inom produktkommunikation för växtbaserade produkter. LÄS MER

  5. 15. Det perfekta spaltstallet för slaktungnöt : ett hjälpmedel för framtida nötköttsproduktion i Sverige

    M1-uppsats, SLU/Department of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Lukas Danielsson; [2020]
    Nyckelord :spaltstall; slaktungnöt; effektiv; tjuruppfödning;

    Sammanfattning : Idag är lantbruket en pressad bransch som kämpar med stigande markpriser, dyra maskiner och ständig konkurrens om konsumenternas uppmärksamhet från andra marknader som inte producerar livsmedel på samma villkor som vi i Sverige. Inte minst påverkad av den senast nämnda är nötköttbranschen då stora mängder nötkött importeras och konsumeras. LÄS MER