Sökning: "livsmedelsbutik"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade ordet livsmedelsbutik.

  1. 16. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Agnes Högberg; Rebecka Svensk; [2021]
    Nyckelord :Sensory descriptions; Sensory attributes; Eco-labeled; Fairtrade; Ecological; Willingness to pay; Sensoriska produktbeskrivningar; Sensoriska attribut; Miljömärkt; Fairtrade; Ekologisk; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER

  2. 17. Marknadsföringsstrategier för att stimulera inköp av miljömärkta produkter : En studie av detaljhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Amina Farah; Zahra Ghafoyryan; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier för stimulering av inköp av miljömärkta produkter Nivå: C-uppsats, examensarbete inom företagsekonomi  Författare: Amina Farah & Zahra Ghafoyryan  Handledare: Akmal Hyder & Anna Ljung  Examinator: Agneta Sundström Datum: 2021 - januari   Syfte: Syftet med studien är att få ökad förståelse för vilka gröna marknadsföringsstrategier livsmedelsbutiker väljer att använda, för att stimulera konsumenter till köp av miljömärkta produkter inom dagligvaruhandeln. Metod: För att kunna besvara studiens syfte har en kvalitativ forskningsmetod valts i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Samspelet mellan marknadsföringsbeslut i marknadsmixen och hållbarhet : En kvalitativ studie om hållbara marknadsföringsbeslut i livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linus Andersson; [2021]
    Nyckelord :marketing mix; sustainability; food waste; food store; marknadsmix; hållbarhet; matsvinn; livsmedelsbutik;

    Sammanfattning : Livsmedel står för en stor del av vår klimatpåverkan och således har livsmedelsbutiker en betydande roll att spela i livsmedelskedjan. Hållbarhet och miljömässiga utmaningar diskuteras mer än någonsin och berör alla aspekter i företagandet – inte minst marknadsföringen. LÄS MER

  4. 19. Samhällets dolda hjältar : Att arbeta i en livsmedelsbutik under en pandemi

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Natalie Svensson; Louise Gudmarsson; [2021]
    Nyckelord :covid-19; pandemi; coronavirus; livsmedelsbutiker; mental hälsa; oro; arbetskrav; egenkontroll; socialt stöd; samhällsviktigt arbete; anställda; arbetstagare; krav- och kontrollmodell; krav kontroll stödmodell.;

    Sammanfattning : Covid-19 tog världen med storm, samhället förändrades och social distansering blev ett faktum. Men anställda i livsmedelsbutiker måste arbeta, de har ett samhällsviktigt arbete som de skakänna sig stolta över, dock utsätts de dagligen för risken att smittas av viruset. LÄS MER

  5. 20. Packaging and E-Commerce: An exploration of needs and potential innovations

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Maria Fransisca Njoman; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; packaging; logistics; supply chain; sustainability; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Utfärdande :De olika egenskaperna i distributionskedjan mellan fysiska affärer och E-handel har skapat ett potentiellt behov för en ny sorts paketering inom E-handel. Syfte : Syftet med studien är förstå varför det finns ett ökat behov av olika förpackningsalternativ på marknaden utifrån konsument, producent och online handelens perspektiv. LÄS MER