Sökning: "livsmedelsförsäljning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet livsmedelsförsäljning.

  1. 1. Hälsoskatt på livsmedel i Sverige : Kan en riktad skatt mot skadliga fetter styra konsumtionen mot mer hälsosamma livsmedelsval?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Petra Segerbrant; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om ekonomiska styrmedel kan påverka konsumtionen av livsmedel som innehåller en hög andel mättat fett och transfetter samt om konsumtionen kan riktas mot mer hälsosamma livsmedelsval och därigenom förbättra folkhälsan. Datamaterialet som ligger till grund för analysen är aggregerat tidsseriedata över konsumtion, livsmedelsförsäljning och konsumentprisindex. LÄS MER

  2. 2. E-handel av livsmedel, ett paradigmskifte inom dagligvarubranschen : Utmaningar & möjligheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Per Forslund; Marcus Widgren; [2018]
    Nyckelord :E-handel; livsmedel; e-handel av livsmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dagligvaruhandeln i Sverige står inför den största förändringen sedan självbetjäningen infördes inom livsmedelsbranschen. E-handelsutvecklingen sker i rask takt och investeringar görs inom branschen. LÄS MER

  3. 3. Kan ekonomiska styrmedel riktade mot livsmedel förbättra folkhälsan?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Ida Ahlin; [2016]
    Nyckelord :Almost ideal demand system AIDS ; livsmedel; hälsa; ekonomiska styrmedel; viktförändringar;

    Sammanfattning : Denna studie utvärderar ekonomiska styrmedels effekt på konsumtionen av livsmedel samt ifall skatter och subventioner kan vara en metod som styr matkonsumtionen mot hälsosamma livsmedelsval. Sex livsmedelsgrupper analyseras i studien och dessa är sötsaker och glass, kött, grönsaker, mejerivaror, bröd och spannmålsprodukter samt frukt och bär. LÄS MER

  4. 4. Kalla den Änglamarken.... -En studie om varför konsumenter väljer eller väljer bort att köpa produkter av varumärket Änglamark

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hallengren; Karin Jonegård; [2015-06-23]
    Nyckelord :Änglamark; Coop; EkoTyper; Varumärke; Ekologikst; Miljö; Eco-branding; Konsumentbeteende; Livsmedelsförsäljning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Segmentera mera? : En studie kring komplexiteten med segmentering av denekologiska livsmedelsmarknaden.

    Magister-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefine Wernerby; Caroline Wallin; [2015]
    Nyckelord :Organic consumtion; segmentation; Ekologisk konsumtion; segmentering;

    Sammanfattning : Den 29 januari 2015 presenterade den oberoende aktören och marknadsbevakaren Ekowebför sjunde året i rad sin marknadsrapport över Sveriges ekologiska livsmedelsförsäljning. Detsom presenterades i årets rapport var en rekordsiffra som visade att den ekologiskalivsmedelsförsäljningen i Sverige ökade under 2014 med hela 38 procent. LÄS MER