Sökning: "livsmedelsreklam"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet livsmedelsreklam.
1. Kostreklamens plats i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie runt lärarnas erfarenheter av att undervisa kring reklam kopplat till kost i Hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Reklam och media finns överallt och påverkar barn och ungdomar i hög utsträckning. Gällande livsmedelsreklam utgörs huvuddelen av ohälsosamma produkter. Vad vi äter påverkar vårt mående och fel kost och dålig livsstil kan leda till bland annat diabetes, depressioner och fetma. LÄS MER
2. Matens mervärden – en studie av hur mervärden uttrycks språkligt i svensk matreklam
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I den här uppsatsen har jag gjort en kvalitativ undersökning av vilka potentiella mervärden som uttrycks i nio annonser från mattidningen Buffé. Genom att undersöka förekomsterna av en rad språkliga företeelser, däribland värdeord, har jag också kartlagt hur framställningen av dessa mervärden går till rent språkligt. LÄS MER
3. Olika nyanser av grönt - En studie om vilka värden som kommuniceras i ekologisk livsmedelsreklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
4. Ungdomar och livsmedelsgrupper på Facebook - en analys av ungdomars attityd till livsmedelsgrupper och -reklam på Facebook
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Författare: Sarah Brunow, Viktor Nilsson Titel: Ungdomar och livsmedelsgrupper på Facebook - en analys av ungdomars attityd till livsmedelsgrupper och -reklam på Facebook Ämne: medie- och kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet Nyckelord: Facebook; identitetskapande ;reklam ;livsmedel ;ungdomar; kvalitativa gruppintervjuer; Erving Goffman Under en tid där sociala medier både präglar ungdomars vardag och fungerar som en kanal för livsmedelsreklam har vi funnit intresse för att studera ungdomars förhållningssätt till livsmedelsgrupper och interaktiv livsmedelsreklam på Facebook. Vi har valt att studera hur ungdomarna använder sig av livsmedelsgrupper, varför de väljer att vara medlemmar i grupperna och vilken attityd de har till reklamen som görs via dessa grupper. LÄS MER
5. Livsmedelsreklam riktad till barn - Utbud och innehållsanalys av TV-reklam i Kanal 5
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Att fler och fler barn blir överviktiga är idag ett hälsoproblem och om inget görs för att bryta trenden kommer problemet kvarstå och kanske öka i framtiden. Detta kan leda till många olika problem både psykiska och fysiska hos de drabbade. LÄS MER